03 март 2010

За планината, Мохамед и МАРИНОВАНАТА АНШОА


В нашата страна аншоата не е много популярна, за разлика от южните ни съседки..Всъщност "аншоа" е начина за мариноване на рибата, а самата риба се нарича сардина. но в Софийските рибни магазини се продава под името "прясна аншоа".
Сардината обаче не е хамсия, макар че много хора и ресторанти ги сервират под едно име понякога. В Гърция хамсията се нарича Гаврос/Γαύρος/ и в ресторантите се сервира, както пържена / невероятно вкусна и хрупкава като семки../, а сардината се приготвя на скара,  печена с домати и зехтин на фурна, а също и маринована /аншоа/ за "мезедас" към узото, докато си чакаш все още плуващата в морето вечеря....
В Турция пък  хамсията / hamsi / и сардината  са си направо част от  кулинарната им  култура и са доста трудни за разпознаване ... Може да си  купите  по улиците на Истанбул - пържена хамсия, в   така наречената  Хамси-тава. С нея се приготвя и невероятния

готви се и  Плакия - със зеленчуци, а също и  маринована, сушена, че дори и има десерти с хамсия. Прочетете  Локумената усмивка на Ориента  .
Но-о, тази година съпругът ми издаде строга нота - ще го раздаваме с високо национално достойнство и няма да правим кулинарен туризъм в южната ни съседка Гърция, в знак на протест, заради блокадата им на нашата граница , въпреки, че аз съм против... /ама това е друга тема.../.
Тогава...., защо планината да  не дойде  при Мохамед ?
Речено-сторено! Започвам с Маринована аншоа.....
Вече и у нас се продава прясна аншоа, внос от Гърция, на смешната цена от 3.50 за кило.
И защото придобих кураж от наскоро направените и превъзходни на вкус
бахур  и
гравлакс ....,
реших да пробвам и с

МАРИНОВАНА АНШОА



Необходими продукти:
аншоа прясна, аз правя около 2 кг наведнъж - като ще е гарга, да е рошава,  няма да си играя с дроби....,
морска сол, около кило, кило и половина,
винен оцет, половин бутилка,
зехтин,
копър,
1 глава чесън  ,
балсамов оцет,
сока на 1 лимон
люспи от сухи сладки червени чушки, или от чили. Ако обичате люто - пикантната маринована аншоа е страхотна вкусотия.



Аншоата почиствам от хриле, глава и вътрешности.




По-големите рибета имат и люспички, които обаче лесно се почистват.
Подреждам в иенска купа на редове, като след всеки ред наръсвам обилно с морска сол.



Затварям и оставям да престои 48 часа в хладилник - по принцип са достатъчни 24 часа, но аз ги държа повече- хем стават по-изсушени, хем по-лесно се маха гръбнака. След 48 часа изваждам и  измивам обилно със студена вода от солта. Сега вече е по-лесно да се разтвори рибката, като пеперуда, и да се махне гръбначната кост - притиска се в средата и костта се отделя сама:



И нареждам отново в съда с кожата надолу и заливам с винен оцет -да се покрие рибата.
След още 24 часа, изваждам и измивам обилно със студена течаща вода от оцета. Ако ми се стори още много солена , накисвам във вода до 1 час. Нарязвам рибата на 4 жулиена по дължината на рибата- те самите 4 парченца се виждат отчетливо, просто трябва да ги отделите. Дори може и с ръка да се накъсат....


В купичка си правя смес от
балсамов оцет - няколко лъжички,
повечко зехтин,
счуканите скилидки чесън,
сока от лимон,
копър,
люспи от сухи чушки-сладки или люти.


Нареждам рибетата в стъклен буркан и на всеки ред, заливам от дресинга. Хубавичко да са полети всички рибки  със зехтина.


Така, в затворен херметически буркан,притиснати много добре, може да се съхраняват до 1 месец в хладилник. От 2 кг риба излизат 2  буркана с херм.затваряне- те са по-малки от тези за компот. Е не мога да ги подредя в стройни редици, както са в купешките буркани...но, и така се ядат....
Има обаче един голям кусур тази Маринована аншоа- много алкохолни напитки изпива , перфектно мезе е за узо, водка, бяло вино.....
Апетитна  добавка към различни салати и предястия,





към пица и спагети,
или просто
вкусен сандвич с  Овесена питка - при мен - в комбинация с печен домат:



Опитайте аншоата и панирана между листа салвия - едно истинско италианско гурме-удоволствие.....рецептата тук:
SALVIA FRITTA CON ACCIUGA или ПЪРЖЕНА САЛВИЯ С АНШОА


Завършвам с уточнението, че така приготвената в домашни условия аншоа е с пъти по-вкусна от купешката в бурканчета, чиято цена пък е право-пропорционална по соленост на самата рибка вътре.
Да ви е сладко!




20 коментара:

  1. Благодаря за вкусната рецепта :) И моя мъж е решил, че повече нямало да ходим в Гърция /дори на море :(/ заради блокадата... така че сигурно ще поканя и аз "планината" :)
    Хубав ден от мен :)
    Страхотни снимки :)

    ОтговорИзтриване
  2. Страхотни обяснения и снимки! И аз смятам да се възползвам от рецептата :) Явно тази година много българи ще избегнат почивката в Гърция.

    Хубав и усмихнат ден :-)

    ОтговорИзтриване
  3. А аз ще се възползвам и от двете, ще отида до Гърция, но преди това ще направя нещо...а ла Пепеляшка !
    Обичам рибните мезета за вино, много не си падам по узото.
    Поздрави!

    ОтговорИзтриване
  4. Прекрасно предложение.
    Наистина изпива много узо, ама какво пък...
    Поздрави :)

    ОтговорИзтриване
  5. Мария, последните ти рецепти все призовават да ги изпробваме с нещо алкохолно.... Ако се пропия, ти ще си виновна ;)

    Честит празник!

    ОтговорИзтриване
  6. Мария,
    обичам твоите рибни идеи -
    отново чудесна рецепта!
    И нов похват на снимане.
    Вкусна и уютна вечер, Диана

    ОтговорИзтриване
  7. Мария, тази рецепта ме зайнтригува и вече си я записах!

    Не, че знам много рецепти за оползотворяването й... всъщност една е - аз много често си правя салата Цезар, и в моя сос слагам аншоа, ще ми бъде приятно да си я мариновам сама!

    Браво Мария!!!

    ОтговорИзтриване
  8. Мария, лигите ми потекоха с тази рибка! Запали ме да я пробвам!
    Изглежда чудесно!
    София

    ОтговорИзтриване
  9. Не съм голям фен на маринованата риба, но това толкова вкусно си го предала, че мисля да го пробвам:)
    Много приятно местенце си сътворила в този блог, проздравления!

    ОтговорИзтриване
  10. Аз като вече опитала рибката, мога да кажа, че е страхотна, приготвена така!

    Честит празник, Мария!
    Бъди здрава и усмихната, щастлива жена и обичана майка!

    ОтговорИзтриване
  11. Честит празник!
    Много строга нота:) кулинарния туризъм в Гърция е страхотно удоволствие.
    Полезна информация за прясната аншоа,сега научавам,че има тук...напоследък половинката ходи на пазар и аз не съм в час.
    Но и двамата сме фенове на аншоа,така че ще се възползвам от рецептата.

    ОтговорИзтриване
  12. Еoc,Toni,ще се радвам, ако направите рибката и тя ви хареса.

    DSdiva , добре си дошла тук и заповядай отново!

    Дани, Пепчо, Диани, София,Мария, благодаря за милите думи.

    Lulu, радвам се, че си надникнала, та така и аз открих твоя наистина прекрасен блог.

    Диди, нотата е строга, но не смятам дълго да се спазва...

    ОтговорИзтриване
  13. Страхотна рецепта,благодаря :)
    Аз замених копъра с пресен босилек. Много доволен !!! :)

    ОтговорИзтриване
  14. Не обичам риба и никога не съм яла аншоа, но от тази рибка ми потекоха лигите, толкова е изкушаваща!Мисля да я опитам.

    ОтговорИзтриване
  15. Само да вмъкна, че риба аншоа не съществува, а аншоата е начин на приготвяне на рибата. Тази риба, която е показана тук, мисля, че е сардина.

    ОтговорИзтриване
  16. Смял съм се от душа.Госпожата знае как се нарича тази раби в Гърция и Турция, но как я наричат българите-не.Предполагам, че е от преправня.Цаца се нарича госпожа! Цаца, хамсия, това което сте приготвяла е точно сафрид и е много, ама много популярна.Ама Вие да не сте от Перник ?!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Този коментар бе премахнат от автора.

      Изтриване
    2. О, скъпи Анонимен, сардината /както се нарича у нас тази риба/ няма нищо общо със сафрида, вие нещо сте се пообъркали! От Перник или не, поназнайвам доста за рибите ..... И ви благодаря, че така мило и от душа сте се посмяли! И заповядайте отново....

      Изтриване
    3. Много хубава рецепта.Благодаря!

      Изтриване
  17. Само един съвет при обезсоляването на риба, без значение каква е - Никога не обезсолявайте само с прясна вода, а правете леко солен разтвор /2-2.5%/. Така приготвения разтвор по-лесно извлича солта от рибата без да я промива. Ако се наложи сменете го няколко пъти. Успех!

    ОтговорИзтриване