14 февруари 2011

ХАМСИ - ПИЛАФ...един чувствен флирт с турската кухня



Просто чувам гласа на братовчедка ми, която отваряйки тук ще възкликне -
"Е-е-ей, Мирке, голямо си  ГГЗ...!"  -
 и с пълно право....
ГГЗ значи   "гъз глава затрива"   и аз  съм типичния пример за този "афоризъм".
Защото често си губя ума по разни кулинарни гевезелъци,
че   дори понякога и по  съвсем простички гозби...
Е-е -х, едно време си губех ума по други вкусни и  шаващи неща от мъжки род,
но май това време безвъзвратно си отиде, 
но.... това си е една  друга тема...


Докато пътувахме из  Анадола, един от моите спътници, отявлен кулинар -Любо, спомена нещо за този пилаф...така бях замаяна от впечатления, че бързо забравих. Докато пишех обаче поста си  ЛОКУМЕНАТА УСМИВКА на ОРИЕНТА, и когато  стигнах до хамсията, лакомника в мен проговори    .....и се сетих моменталически. Потърсих по-подробна информация в няколкото турски блога, които са ми последователи - предлагаха доста различни рецепти, но същността на операцията ми се изясни. Никъде не се обясняваше подробно как по-лесно и бързо да се почисти рибата - явно там това всеки си го знае. Добре, че имам опит от   Маринована аншоа, макар че там се чисти осолена и е доста по-лесничко.  Във всяка от  рецептите обаче, присъстваше сушен касис, а тук не намерих - затова замених със стафиди и червени боровинки. Така че, събрах есенцията от  рецептите  от тези блогове:
Muhterem'le Afiyetle
Şifalı Yemek Tarifleri
 Малко компилирах рецептите, леко поизмених подправките, количествата....и ето че се получи един невероятно вкусен и страхотно ефектен

ХАМСИ-ПИЛАФ - Hamsili Pilav




2 кг хамсия
1 ч.ч.ориз
2 ч.вода
4-5 скилидки чесън
50 гр.кедрови ядки
3 суп.л.стафиди
3 суп.л. черв.боровинки
1 голяма гл.лук
зехтин
1/2 връзка прясна мента /замених я със 1 с.л. сушен джоджен/
1/2 вр.магданоз
1/2 вр.копър
прясно смлян черен пипер
червен пипер
щипка чили-люспи /ако обичате леко пикантно/
щипка канела
сол
2 лимона


Рибата почиствам хубаво от вътрешности, глава, хриле, кръв. Сега е нужно да се разтвори и да се натисне много здраво  там, където е гръбнака, за да може по-лесно той да се извади- става доста трудничко. И фира дава доста, но ако си имате
 КОТАЧЕ,
 ще му направите една вкусна гозба и на него. Почистването на хамсийката е най-досадната и трудоемка работа.
Приготвянето  на ориза започва със задушаване на ситно нарязания лук в зехтин. После прибавям ориза, след минута - водата, подправките, чесъна, сушените плодове и ядките. Ориза трябва да бъде полу-готов, за да може после в тавата да поеме течността от рибите.
И сега следва супер забавната част - подредбата ...
В кръгла тавичка , нареждам рибките с кожата надолу, така че после да е удобно да се опакова ориза в риба от всички страни. Застъпвам рибите, където е необходимо. Лесно е. Получава се едно цвете с разтворени листенца, в което сипвам ориза. После затварям  листенцата -рибки и завършвам опаковането. Отгоре нареждам няколко резена лимон, да даде аромат и той.
Пека около 30 минути на 200 градуса, до зачервяване на рибката.
При мен се получи доста сок при печенето - причината е, че ориза ми беше почти готов, а трябва да е почти суров! Но още в началото го изсипах съвсем внимателно  в тенджерка- той е толкова ароматен, че не ми даде душа да го изхвърля. После го сгъстих с лъжичка брашно и  лимонов сок и стана страхотен сос за рибата с пилаф. Изваждам от тавичката - не се разваля тортената форма, споко.
 Може да се направи и в индивидуални порции в гювечета, както е в  3-я от турските блогове, които съм ползвала - следващият път ще го направя така.
Може да се направи и с половината на това количество - от това стана доста,   за 6- 8 порции. Имайте пред вид, че вкуса според мен е божествен, но.....твърде  необичаен за българина. Но, аз обичам всякакви кулинарни експерименти.....
Ако ви артисат рибки - направете си
Маринована аншоа .



Сервирам по  парче  Хамси-пилаф и по бидон бира на калпак .....




Бихте могли мислено да се телепортирате на ей това любимо мое място,
до самия дворец Долма бахче -
ще ви се услади още повече!
Afiyet olsun! , или да ви е сладко!






20 коментара:

  1. Pozdrav ot Istanbul!
    napravila si istinsko kulinarno tvorba, tolkova krasivo i apetitno.

    ОтговорИзтриване
  2. Уау, невероятно изглежда-страхотна си, нямаш умора!Но аз имам много консервативен вкус за храните,блазе ти че обичаш да експериментираш.
    Наздраве за празника!

    ОтговорИзтриване
  3. Знаех си, че трябва да вляза тук след като се наобядвам :)) Много си добра в засуканите екперименти с храна. Поздрави и вкусна седмица, Мария!

    ОтговорИзтриване
  4. Лелееее, Мария,
    Невероятно е на вид, а изглежда и много вкусно!
    За такъв пилаф не бях чувала, но съседите явно всичко могат да направят на пилаф :))
    Поздрав и слънчев ден от мен!

    ОтговорИзтриване
  5. Леле, колко оригинално, сигурно е и много вкусно.Как ги правиш тия твои рецепти - то не бяха пъдпъдъци, пуйки, риби, сега пък това направо ми се ще да го хапна от монитора.
    Поздрави
    Вили

    ОтговорИзтриване
  6. Леле, не продават ли чистена хамсия :)
    Много си търпелива, Мими, а резултатът определено си струва.
    Ще трябва да се въоръжа с търпение!
    Поздрави и усмихната вечер!

    ОтговорИзтриване
  7. Често не коментирам при теб, защото всичко казваш и показваш така добре, че всякакви коментари са излишни :) но сега не мога да се въздържа :) И в духа на публикацията ще кажа - Евала :)

    ОтговорИзтриване
  8. Iskam samo da utochnia 4e tozi pilav s hamsi(caca po nashemu) e tipi4en samo za rayona okolo 4erno more i to po specialno grad Trabzon(ot gracki Trapezun) Turcite i haber si niamat kak se gotrvi riba :)))) vij na mandjite sas zehtin i siropiranite sladkishi sa care !

    ОтговорИзтриване
  9. Това вече го обичам.Ужасно го обичам.Лелееее ....

    ОтговорИзтриване
  10. Благодаря на всички за интереса и добрите думи!
    Анонимен, благодаря ти за уточнението!
    Затова тази рецепта се среща често с допълнението към името Карадениз, т.е. Черноморска рецепта...Ами аз опитвах някои риби в Турция и ми харесаха много - в Кападокия ядох най-вкусната пъстърва, която някога съм яла.Но, наистина има гозби и десерти на които са царе.

    ОтговорИзтриване
  11. Направо ме разби с този пилаф! Сега хем сърби - хем боли:) Много вкусно изглежда, много ми се иска да го опитам, но с това чистене не знам как ще се разберем:)

    ОтговорИзтриване
  12. Прекрасна рецепта, Мария!
    Липсваха ми рибните ти специалитети.
    Изглежда много ароматно и вкусно, чудесни снимки!
    Поздрав и усмихнат ден, Диана

    ОтговорИзтриване
  13. Thanks for your visit! A very interesting recipe. A the beautiful night!

    ОтговорИзтриване
  14. Мария , адмирации за уникално вкусното ястие.Просто е невероятно. Заслужава си труда!

    ОтговорИзтриване