24 ноември 2010

Ориенталски пътепис с елементи на адвенчър - град ЕСКИШЕХИР


Ескѝшехир  /на турски  Eskişehir/  в български превод означава Стар град..Според преброяването от 2009 г., населението на града е 631 905.  Градът е разположен  на 792 m над морското равнище в Централна Анадола или Анатолия. През Ескишехир живописно се вие река Порсук, която придава особено очарование на това селище.Забележете в какво специално изградено каменно корито се лее реката....а около нея има и оградка, за разкош...!


Невероятно красив и подреден град....а аз си мислех, че като влезем в Анадола и пътищата ще станат надупчени а ла сирене ементал, като в Бг, хората ще са някак различни....Няма такова нещо - магистралите са си толкова модерни и удобни, и огромни, както и около Истанбул и Анкара. Градът е много голям индустриален център - произвежда се от дребна бяла техника, та  до  самолети дори. Голям универстетски център - 2 университета, единият от които е  Анадолският университет. Навсякъде усмихнати и  красиво облечени млади хора.....и много, много учтиви.

 Но ме грабна зеленината , малките градинки и оградки, дори пред блоковете им в крайните квартали - все пак влязохме и излязохме от различни пътни артерии и навсякъде еднаква подредба. Навсякъде засадени и поддържани  алпинеуми,  сладурски градинки, екзотични за този регион растения, фитнеси на открито.

И едни малко смешно-наивни, но мили склуптори  накацали из целия град......


За капак, настоящия кмет, който е бивш ректор на Анадолският университет, е организирал и направил разкошен парк през 2007 година. По напълно  европейски тертип....


Парка се казва Кент , а реката на определено място  е затворена  като басейн - с пясък и шезлонги за плажуване, и корито с релеф на тръстика.


Портерет на кмета краси  входа на парка, ами заслужил си е човека уважението....

А в реката, която е изцяло почистена, плуват декоративни рибки...идилия!

А какви  плочки имаше по алеите за настилка, да те е страх да ходиш по тях, че да не ги повредиш...в най-различни цветове и от красиви, по-красиви...и блестят от чистота!



Посетихме и един музей-галерия на стъклото, под егидата на Анадолския университет, намиращ се в квартал с къщи подобни на нашите, Копривщенските:


Вечерта многото мостове над река Порсук, всеки със свой стил и очарование, светеха разкошно в различни светлини:


Вечеряхме обилно и невероятно вкусно в едно заведение /за любимата ми турска кухня- друг път.../, но ...алкохолни напитки - йок! А така ни се преглъщаше с по една биричка.......Изумлението ми дойде късно вечерта, когато разхождайки се край реката в събота вечер, навсякъде в  накацалите бистра и кафетерии без едно свободно местенце, турските младежи пиеха главно чай, или   кафе...Ама как тия заведения си изкарват печалбата с по един гол чай, странно? Само си помислих как  в същото това време  в Студентския град в София, пияни девойки качени по масите, щракат с пръсти под звуците на кръшна чалга...  ....и ми стана болно за нацията ни.
Не твърдя, че турците не употребяват алкохол, напратив- присъствала съм в Истанбул, в известния квартал с  рибните ресторанти, на страхотни веселби и черпане, но всичко е някак много примерено и в  прилични граници, няма наливане и уливане....дано пък да не съм права, знам ли! 

Нощес ми се присъни сладък сън - и аз живея в такъв прекрасен град, наречен София.....

А на сутринта, рано-рано почистиха града .....

и кошчетата за боклук.....

И докато уличните кучета още спяха блаженно , но ...обезпаразитени,  прошноровани и прономеровани:

Големият, красив  град вече дишаше  в  своя учестен ритъм....


Гондолиерът пое някъде по реката със своята гондола......

    А ние потеглихме по нашия  маршрут....
към Кападокия   /всички пътеписи - ТУК./
----------------------------------------------------------------------------------------------
следва продължение.
------------------------------------------------------------------------
Прочетете още :
ЛОКУМЕНАТА УСМИВКА на ОРИЕНТА

Ориенталски пътепис с елементи на адвенчър - КОНИЯ, градът на ТАНЦУВАШИТЕ ДЕРВИШИ

Ориенталски пътепис с елементи на адвенчър - КАПАДОКИЯ 1

Ориенталски пътепис с елементи на адвенчър - КАПАДОКИЯ 2, село Гьореме

Ориенталски пътепис с елементи на адвенчър - КАПАДОКИЯ 3, Подземният град ДЕРИНКУЮ

Ориенталски пътепис с елементи на адвенчър - КАПАДОКИЯ 4, Музей на открито-Гьореме

Ориенталски пътепис с елементи на адвенчър - КАПАДОКИЯ 5 , РОЗОВАТА ДОЛИНА

Ориенталски пътепис с елементи на адвенчър - КАПАДОКИЯ 6, Долината на фалосите...и други подобни истории.....

Ориенталски пътепис с елементи на адвенчър - КАПАДОКИЯ 7 , ДОЛИНАТА ЗЕЛВЕ

Ориенталски пътепис с елементи на адвенчър - КАПАДОКИЯ 8, ПОЛЕТ С БАЛОН над Чавушин

Ориенталски пътепис с елементи на адвенчър - КАПАДОКИЯ 9, ДОЛИНАТА СОАНЛЪ + финално клипче

14 коментара:

  1. Преди 2 години и аз минах, случайно обаче, през този град и се изненадах много приятно...Ескишехир има европейска визия, повече от много други градове, ситуирани наистина в Европа-та.Точно да му се присъни на човек, както си написала,да живее в такъв град. Много точно си предала всичко.
    Георги Велчев

    ОтговорИзтриване
  2. Прекрасен град и прекрасен разказ :)
    Признавам си - нищо не знаех за него!
    Прати си снимките в Софийска голяма община!
    Може и на нашия кмет да ги пуснеш :)
    Подзрави, Мария и съм в очакване!

    ОтговорИзтриване
  3. Георги, пък аз си мислех, че едва ли някой е чувал дори за този град.....

    Ей, Дани, разсмя ме пак с твоя хумор за снимките и общината - ще си останем с мечтите само.....

    ОтговорИзтриване
  4. Мария, страхотен разказ и снимки!
    Много ми хареса града - изглежда спокоен, подреден, чист и слънчев! Наистина, човек може да си помечтае за живот на подобно място.
    Ходила съм в различни държави, но в Турция никога не съм била, а много ми се иска да отида.
    С нетърпение чакам продължението!
    Поздрави!

    ОтговорИзтриване
  5. Ау, Мария....красота...!
    Аз не губя надежда, че някога и София ще бъде такъв град...

    ОтговорИзтриване
  6. Lety, сигурна съм, че ще ти хареса в Турция,ама аз пък ти завиждам, че често ходиш в Италия.
    Весела, дано не си останем само с надеждите за по-уреден град!

    ОтговорИзтриване
  7. Привет от мен!
    От скоро чета в блога и понякога така се унасям, че пропускам да си легна...така интересно разказваш! Сигурно и за най-обикновенното село би написала забавна статия, умееш да боравиш с думите! Но този град от твоя пост ми хареса и на мен, нищо че сигурно в действителност е още по-красиво, все пак някои неща не могат със снимка и думи да се преразкажат....Чакам с огромно нетърпение продължението за Кападокия, очаквам подробно описание, че и аз имам голяма мечта за пътуване до там...дано един ден се осъществи!
    С благодарност за забавните моменти тук!
    Калина

    ОтговорИзтриване
  8. Както знаеш с нетърпение очаквах твоите първи коментари за Кападокия - Земята на прекрасните коне.За съжаление в този град нямахме спирка, а само минахме покрай него.Наистина е много красив, но както и ти така и аз, останах учуден от безукорно изградената инфраструктура на Анадола. Къщите, зелените площи, пътищата, всичко е пипнато съвсем по европейски, както обичат да казват у нас, като че ли ние сме там, а те тук.Впечатляващи са снимките и съпровождащият ги текст.Колкото до алкохола ти загатнах, че е много труден момент.Седнах да обядвам в един ресторант, но там не продават бира, а отсреща в магазинчето има. Казвам на сервитьора иди,купи една бира и ми я донеси,а той ми отвръща ти си иди купи и ела тук.Отидох, ама не се върнах.Ако си спомняш още през май, когато се върнах от там, ти пожелах да отидеш и да опишеш в последствие впечатленията ти. И ето, че дойде този момент. Ще очаквам с нетърпение продължението.

    ОтговорИзтриване
  9. Мария,
    очарователно място в прекрасни снимки и разказ - така хубаво ги умееш...
    Очаквам продължението,
    поздрав, прегръдка и усмивки, Диана

    ОтговорИзтриване
  10. Пепеляшка, очевидно сме пътували по различни програми, защото ние посетихме град Невшехир. Усещането обаче е като в твоя разказ. На отиване направо изпаднах в депресия и паника колко се отдалечаваме от милата Родина по иначе перфектните магистрали (добре че бяха такива, защото иначе съвсем щях да се сдухам). И изведнъж след стотици километри в нищото се оказваш в град, който е истински оазис в пустинята.

    ОтговорИзтриване
  11. Калина, Симеон, Диани, благодаря ви, че сте надникнали тук и ви е било забавно!
    Кали, по едно време си мислех, че съм сбъркана аз самата и някак съм сложила розовите очила, но ето че и на др.хора тези неща са направили впечатление. Явно не е от очилата......

    ОтговорИзтриване
  12. Мими,
    страхотен град!
    Прекрасни снимки!
    Благодаря за виртуалното пътешествие!

    ОтговорИзтриване
  13. Сега на спокойствие седнах да разгледам последните ти публикации. Много харесвам Турция, но обстойно не съм я обикаляла. По чистотата стм ги признала - адсак мръсотия късно вечерта и всичко изчезва с магическа пръчка сутрин. За сервизът, туризмът и кухнята няма нужда да споменавам. И шаловете!;–)
    Много красив този град и безумно чист!

    ОтговорИзтриване
  14. Също съм възхитена от разказа и показаните снимки...Мислих че анадола е друга цивилизация.Омаяна съм от видяното ,искам да съм там и да се насладя на това което видях,,..но реално:) Дано и България заприлича на Турсия ,чиста и красива....

    ОтговорИзтриване