04 февруари 2013

ИСТАНБУЛ - ОРИЕНТАЛСКА ФОТО-ИМПРЕСИЯ ЗА 4 ЖЕНИ И АВТОМОБИЛ, без да се броят минаретата !





Тръгваме   
 за "Станбула града голяма".... 4 жени!
Две русокоси,
две чернокоси,
една къдравелка,
една с къса поличка,
три с панталонки,
една с дълго бедро,
една с големи цици,
една пухкавелка - същинска арабска мечта,
една със забележителни познания за Истанбул,
двечки със секси дупета,
една зад волана,
трички   се возят.......
четири жени  тръгваме за Истанбул!
Голяма забава .....
И още с влизането в космополитния град, объркваме пътя за хотела и се  нахлузваме в Азиатската част
/ подредиш ли се в колоната за някой от мостовете над Босфора - няма връщане назад....и щеш не щеш минаваш в друг континент.../,
ама на кой му пука - нали сме само женоря,  няма мъже да мрънкат....!
 Айде джанъм, няма да се кахърим я,  всяко зло за добро....
яваш-яваш се поразходихме,
пийнахме кафенце, докато крачетата ни почти далдисват във водата, 
хапнахме по едно гюзлеме  каръшик,  
разгледахме тъдява за кво иде реч ....ама то красиво, бе!
Берекет версин, че объркахме сокаците.....!






Иначе нашето пътуване започна от Бургас - успешен опит да избягаме от септемврийската ваканция на морето, зарязах благоверния да си плакне очите с нудистките, ситуирани до сами нашето морско убежище.... Та  големия зор е докато се стигне до  границата  след Малко Търново. Ей, има едни 9 км  разорана целина, ардауш  /както казват комшиите/, пишман да станеш, че си тръгнал......Абе,  аланкоолу, как не  събрахте пари да ги асфалтирате тия 9 км -  резил ... А после, вече в Турция, се пътува леко и неусетно,  дет се вика ашколсун, евала, аферим на комшиите, че са направили такъв мазен път...., на обяд  вече си сърбаме  кайвето на Босфора, и то в Азия.....







И после се върнахме в Европата, в старата част на града, където, разгеле, открихме безпроблемно нашия хотел - почти на самия площад Султан Ахмед. Гледката към Мраморно море от терасата, на която закусвахме сабале:




Наоколо са много от емблематичните сгради и забележителности на Истанбул, 
за които са се изписали безброй думи, епитети, възхвали ......
Лично аз съм ходила в Истанбул  доста пъти и всеки път ми е страшно готино,
 и комай всеки път откривам нови и нови неща......Е, има си и кусури, разбира се, с всеки следващ път забелязвам, че в този милионен  град  хептем  се зъдръства  дереджето откъм трафик и можете да си клечите кат балък  в автомобила си, докато напълно баялдисате..... Затова ние  паркирахме колата и яхнахме метлите......добре, че винаги си ги носим!



Истанбул е град многолик и пъстър,
 град бъбрив и шумен,
 град ароматен и изкусителен, 
град, който разкрива себе си бавно и плахо само  за най-верните си обожатели,
 като срамежлива ханъма....
Обичам този град!





И още първата вечер, завалийките,  се курдисахме в квартала Кум капъ, известен със своите рибни ресторанти и голяма веселба :








И най-очарователното за мен място  - дантеленото бароково бижу  дворецът Долма бахче. За жалост пред касата имаше бая голям калабалък, така че влизане вътре в сараите - йок,... то не че не съм била няколко пъти, но е много внушително ... едно великолепие от  пищни кристали, позлата и лукс...! Но барем  сръбнахме  кайве на любимата ми тераса на Босфора в градината на Долма бахче сарай - колчем съм в този град, не тръгвам без да пийна тук едно кафенце, а гледката към Босфора ме прави истински щастлива.....









До двореца Долма бахче е пристанището Кабаташ, от където тръгват фериботите за Принцовите острови. Натам се отправяме и ние.



Това са младоженци, познават се отдалеч, защото момичето е къносано. 
 навечерието на сватбата у момичето се прави къна геджеси, а у момчето – даул чалдърмак (нещо като  моминска и ергенска вечер). Преди сватбата, в една стая в дома на булката, се разпростира целия й чеиз, за да бъде видян и преценен от всички.
В деня на сватбата булката се къпе, след което жена къносва косата й, глезените й и китките на ръцете. Аналогично на къносването на булката е бръсненето на младоженеца."
Имаше няколко такива двойки на ферибота, но тези бяха най-сладките , а и с радост позираха за моя обектив:




Принцовите острови са 9, като само 4-те по-големи са населени,  и са разположени в Мраморно море, на час и кусур  път от Истанбул с ферибот. Ние спряхме само на най-големия БЮЮКАДА - тук автомобили не са разрешени, а предвижването става пеш, с велосипед, или с файтон, на какъвто се курдисахме  ние. През лятото тук живеят много от турските богаташи в летните си вили, не са балами те...






Това се случи в началото на септември
 / ей, бая време се изтърколи от тогава...!/,
 затова и след летните жеги красивите цветя и храсти на острова бяха поувехнали вече......




И обратно в Истанбул, страхотен град - симбиоза между  ултра-модерното и вековната традиция.




И както всеки може да се досети, 4 жени, изтървани сами в този град няма как да не посетят
-завидно количество МОЛ-ове,
 а също и емблематичните и любими за мен
-Капалъ чаршъ , който противно на схващането в Бг не е битак, а безистен или покрит пазар за злато,
-Египетския пазар - гъмжимо от  подправки и турски лакомства,
-площад  Таксим и търговската  забавна улица Истиклял с малкото носталгично  трамвайче








За кулинарното пиршество, на което този път аз не можах да се отдам изцяло и от сърце
 /поради стомашни проблеми, макар че както се досещате,  устоите ми са в ограничени запаси!/ съм писала подробно ТУК:


Много са забавни тия турци..Обясняваш им 5 минути  "Аркадаш, не слагай лют пипер в яденето!", като  през цялото време те уверяват, че е "Тамам  комшулар, тамам  комшу.!." , в превод " Добре, добре" - димек, разбра ли са те, бе.........и после " Буйрум, буйрум" и ти поднасят  най-лютата манджа на света, кандисваш и я излапваш, кво да ги праЙш.......  комшулари сладури !






И второто  мое любимо кафене тук - казва се Медресето, защото се помещава в сградата на бившо медресе /това е училище за изучаване на исляма/ и се намира на главната улица с трамвая в стария град.









Тук пия винаги най-вкусното турско кафе - гъсто и ароматно....еликсир! 
Може да дръпнете и едно наргиле...
А е пълно с мъжемъжемъжемъжемъже.....
и ние 4 жени,
 хи-хи, голЕм кеф,
 голЕм джумбуш..!!
 И някое Чок гюзел  може да отнесете, за ваша  радост....! 
Скъпи приятелки, 
готови ли сте пак за едно пътуване
 към ароматите и екзотиката  на Ориента? 
Кога впрягаме воловете ?




40 коментара:

  1. Здравей, Пепеляшке! Страхотен блог имаш! От известно време наминавам насам, понеже мъжът ми е поклонник на турската кухня, та покрай него и аз:) Така, от ястие на ястие, все при теб ме водеше чичо Гугъл... Винаги блогът ти ми е правел много приятно впечатление при тези мои епизодични посещения, но днес се зачетох по-подробно и ми се прииска да изразя радостта си, че открих такова слънчево, цветно и позитивно местенце в нета:) Страшно ме радва начинът ти на изразяване и отношението ти към живота! Пожелавам ти на лицето ти винаги да грее усмивка, а душата ти да прелива от цветове! Попътен вртър!

    Александра

    ОтговорИзтриване
  2. Ашколсун, евала и аферим и на теб, Пепеляшке!И ние се повеселихме в офиса с теб!

    ОтговорИзтриване
  3. Уникално, как си играеш с думите . Удоволствието ми бе пълно!

    ОтговорИзтриване
  4. Ех, ама как ти се отдава писането!Браво, Пепеляшке!

    ОтговорИзтриване
  5. Нали си знаеш, ако направиш туристическа фирма - аз съм първата записана, нищо че само виртуално те познавам-бих ти се доверила напълно!Много се смях и много се кефих и аз със теб!

    ОтговорИзтриване
  6. Страхотно приключение! Прекрасен разказ и всичко е много позитивно. Продължавай да ни радваш.

    ОтговорИзтриване
  7. Наталия Каменова4 февруари 2013 г. в 10:32

    Страхотен блог - увлекателни разкази !!!

    ОтговорИзтриване
  8. Давай все така Мария!Жадуваме за твойте разкази по света!

    ОтговорИзтриване
  9. Както винаги блестяща - в сравненията, точна - в предаване на емоциите, образна и колоритна - в описанията, дръзка и смела - в подбора на епитетите, усмихната - и на снимките, и в думите...Достави ми удоволствие и разбута истанбулски ароматни спомени...
    Запази едно място и за мен в автомобила, когато муцуната му се насочи в южна посока.

    ОтговорИзтриване
  10. Обикновено първо гледам снимки, после чета, обаче при теб винаги е обратно, обожавам да те чета! Как съм се смяла сама, ако знаеш, разлепих се казвам ти! Ако един ден посетя Истанбул искам да е с човек като теб! Винаги съм се чудела защо толкова различно го представят всички този град, но ти си го казала: "град, който разкрива себе си бавно и плахо само за най-верните си обожатели,
    като срамежлива ханъма...." и ако до днес не бях впечатлена от него като дестинация, сега вече ми е в челните позиции! Благодаря ти за поредната забавна и красива приказка, Мария! С пожелания за прекрасна седмица!

    ОтговорИзтриване
  11. За пореден път прекрасен и много увлекателен разказ, който ме накара да поискам пак да отида до Истанбул.

    ОтговорИзтриване
  12. Истинска приказка в картинки!

    ОтговорИзтриване
  13. Не съм ходила и никога не ми е бил в плановете да го посетя Истамбул,Нооо,след като твоите пътувания така пленително ме завладяха-искам вече да го посетя, и то много скоро...Марийче,царица си на разказите!
    Прегръдки и хубава седмица!

    ОтговорИзтриване
  14. Леле, страхотен пост, с кеф си почетох, ашколсун, евала!))

    бях преди години в Истанбул и страшно ми хареса, мн атмосфера има в тоя град. Сега като четох и пак ми се доходи. А е толкова близо като се замислиш.
    Ама мн симпатичен пътепис, направо ти казвам усмихвам се сега след като четох

    ОтговорИзтриване
  15. Страхотна разходка, но като се зачета не ми се работи.

    ОтговорИзтриване
  16. Марийче, вземи да ги публикуваш в книга твоите сладкодумни
    истории!
    Накефих се и на разказа, и на снимките!
    Усетих ароматът на кафето и лютото ястие!
    Има надежда тази година да постегнат пътя :)
    Прегръдка и много усмивки!

    ОтговорИзтриване
  17. Пепеляшка
    Страхотни снимки, страхотен разказ! И хуморът, и изказът... Напълни ми душата. Благодарности
    И моля, дай малко инфо за местонахождението на това кафене Медресето! Улицата с трамвая е ясна, но и не е къса, та къде точно да го диря?

    ОтговорИзтриване
  18. Ехааа, как ти завидях! Благородно разбира се, т.е. по-скоро те облажавах:) Отдавна искам да посетя 'Стамбул, на челно място в туристическия ми Wishlist e! А сега като четях прекрасния ти разказ, направо се подпалих... Винаги с удоволствие чета пътеписите ти, толкова чар и хумор се леят от тях! Дай Боже всекиму! Поздрав най-сърдечен: Александра

    ОтговорИзтриване
  19. Здравей Пепеляшке, случайно попаднах на твоя блог преди време и сега не пропускам всяка вечер да погледна за нещо ново. Невероятно удоволствие за душата са твоите разкази.

    ОтговорИзтриване
  20. Марийче, невероятна , както винаги;)Понеже съм си обещала пак да отида там, а половинът не е от очарованите, сме се наканили и ние на женска компания. Този път няма да пропусна да посетя и улицата с ресторанти;)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Марта, ако остане едно местенце в женската ви компания за Истамбул, моля вземете ме с вас! :) И моят благоверен (както и приятелките ми) не щат и да чуят за Турция и Гърция, а аз жадувам да ги посетя пак. Обещавам да съм по-строга с диетата си, и да не заемам много място! ;))

      Изтриване
  21. Голяма чаровница си, Мария! И пак ме завладя със сладки приказки и прекрасни снимки! Истамбул е толкова колоритен, че отиде ли човек там веднъж, непременно ще се върне пак. Имам такива планове, но да видим кога! И Египетският пазар непременно ще посетя, че го пропуснах миналият път.
    Поздрави!

    ОтговорИзтриване
  22. Ейййй,милост нямаш ти,милост- йок!
    Пак подпирах глава у лакет и зяпах с уста,пак изчетох на един дъх!
    Тези Принцовите ми останаха за домашно,ша ли ме вземете на следващия вояж да си го напиша барем тоз път?
    Хайде,остани си със здраве и виж там едно място и за мен в тумбата!
    Егати кефа да си в Истанбул и то без мъжете!

    ОтговорИзтриване
  23. Водачката на воловете5 февруари 2013 г. в 16:25

    Този материал ми върна хубав спомен! Но, не си мислете, че е лесно да се пътува с Пепеляшка. Постоянно напира - тук и тук, и тук! И винаги не й стига - което сме видели и което сме изяли! Пожелавам на авторката още много пътувания - в България и по света, описани с ентусиазма, който й дава Истанбул!

    ОтговорИзтриване
  24. Получих много писма със запитване за хотела, ето това е той - скромен, но на страхотно място и изглед към Мраморно море от терасата :

    http://www.hoteldara.com/

    ОтговорИзтриване
  25. Истинска цветна приказка! С голям интерес прочетох и разгледах всичко! Много обичам пътеписите ти - нямаш равна! Поздрави и хубав утрешен ден!

    ОтговорИзтриване
  26. Страхотен колорит!Благодаря за разходката.Много приятно ми беше.

    ОтговорИзтриване
  27. Ах, пак много готино си го написала и описала и наснимала...Аз досега само съм минавала през Истанбул - транзит и около мен няма много мераклии да ходят в тази посока, а пък много, много ми се иска да се завъртя покрай тия ресторантчета и пазарчета...Така като гледам от по-горните коментари - желаещи май не липсват (-:
    Хубава и усмихната седмица, Мария!

    ОтговорИзтриване
  28. Машалла, аферим на разходката, на страхотната женска компания и прекрасните емоции! Не е зле един дамски воайаж да се спретне с една голяма запалена тайфа май.....

    ОтговорИзтриване
  29. Чудесна ориенталска фото импресия подплатена с един свеж и развлекателен разказ:)
    Беше истинско удоволствие за мен да попадна в твоята компания макар и виртуално !
    Попътен вятър и още много цветни пътешествия!

    ОтговорИзтриване
  30. Супер си! И аз обичам много да пътувам,но ти си царица на разказването,Желая ти ,да посетиш много екзотични страни и после да ни разказваш.

    ОтговорИзтриване
  31. Мария напълни ми душата с тоя пост, направо потънах в мястото и времето, и компанията, и атмосферата. Страхотия! Личи ти, че тоя град ти е на сърце.

    Ненадмината си на пътеписи!

    ОтговорИзтриване
  32. Olá!
    Não sei se vai me entender, mas deixo o meu comentário aqui assim mesmo!
    Fiquei encantada com o seu blog!
    Fiquei encantada com as fotos deste post! Aqui no Brasil está passando na tv uma novela em que nos mostra a Turquia (um dos núcleos), então fiquei mais curiosa ainda depois de ver estas fotos!
    Parabéns pois são belas imagens capturadas por você!

    Saudações brasileiras..

    ОтговорИзтриване
  33. Удивителна орнаментика има посградите.Не мога и да си представя за колко време са ги направили за да изглеждат по този начин и да се запазят толкова много години, за да има се наслаждаваме и сега. Много ми хареса тази част...." Две русокоси,две чернокоси,една къдравелка,една с къса поличка,три с панталонки,една с дълго бедро,една с големи цици,една пухкавелка - същинска арабска мечта,една със забележителни познания за Истанбул,двечки със секси дупета,...." хахах общо взето мечтата на всеки мъж, но от всичко по малко във всяка отделна личност хахах има изборо това ще кажа хаххахах

    ОтговорИзтриване
  34. Много приятно, свежо и усмихнато четиво!Поздравления към авторката, с едно леко уточнение - Капалъ чаршъ не е пазар само за злато.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Мерси и добре дошла тук! А да, може би трябваше да напиша "главно за злато".....

      Изтриване
  35. Еее, страхотни снимки! Отдавна искам да отида в Истанбул и мисля, че ме нави...

    ОтговорИзтриване