04 януари 2013

ФИНОКИО ГРАТЕН - Finocchi gratinati


Започвам Новата година с една вкусна италианска рецепта, та ако може да ни върви "на Италия" и на кулинарни пътешествия......!


У дома  сме върли любители на анасоновия аромат в течния му вариант, така че това невероятно ароматно и уханно огретенче ни стана любимо още от първата хапка....  А го опитахме за сефте на пистите в Италианския курорт Ливиньо


 / за ски-курорта прочетете - ТУК  и   ТУК /.
 И от тогава си го приготвям редовно в къщи.....


ФИНОКИО /Foeniculum vulgare /, или  ФЕНЕЛ, РЕЗЕНЕ, ДИВ КОПЪР, e от семейството на магданоза, анасона и копъра. Той е силно ароматна билка, с кулинарно и медицинско приложение. Дивия копър е в основата на приготвянето на  алкохолната напитка абсент, която се появява най-напред във Швейцария, като лечебна напитка, но в началото на 19 век покорява заведенията на Франция и сърцата на интелектуалния елит - много анализатори смятат, че на неговия опияняващ ефект се дължат голяма част от шедьоврите в изкуството през Бел епок. Използва се също, заедно с анасона, с който имат подобен аромат, идващ от съединението анетол,  и за ароматизирането   на узо, на нашата мастика, на  френския пастис, италианската самбука и още много други ликьори. .В кулинарията се използват  както семената, така и грудките и стъблата. 

 
Така нареченото Финокио, или Флорентинско резене, е с голяма ядлива грудка и е с огромно кулинарно влияние не само в италианската, но и в цялата Средиземноморска кухня. Използва се варено, задушено, печено, на скара и сурово за салати. а семената на резенето са главната ароматна съставка на много  италиански сурови и сушени наденици, които аз обожавам. А добрата новина  е, че вече се намира и в нашите големи вериги магазини. Аз го използвам и на салата, и запечен с риба, и за този страхотно вкусен огретен.
  

 ФИНОКИО   ГРАТЕН - 
 Finocchi gratinati

Необходими са ни :
4 - 6  грудки финокио, около 500 гр
1-2 домата
30 гр.брашно
40 гр.масло+ 30 гр.масло за задушаване
1 ч.ч.пр.мляко
щипка смляно индийско орехче
50 гр.настръган пармезан
черен пипер
сол


Най-напред грудките финокио се почистват, измиват, нарязват на шайби и се бланшират 10 минути в подсолена вода. Изцеждат се и тук има 2 варианта:
-  задушават се до златисто за 10-15 минутки в тиган с малко масло, около 30 гр.
- не се задушават.
Разбира се, че с изпърженото финокио става една идея по-вкусно, но аз си щадя стомахчето и вече го слагам в тавата само бланширано.Хем по-здравословно, хем по-бързо.....
Задушени или не, шайбите финокио се нареждат в подходяща тавичка. В Ливиньо между редовете финокио имаше резени доматки. Аз първият път ги забравих, та ги подредих отгоре. Така че, сложете ги където искате - за вкуса това няма значение. Всъщност оригиналната рецепта е без домати, просто едно киселичко допълнение за обогатяване на сладникавия вкус на финокиото.
И сега най-важната част от всеки гратен или огретен - соса бешамел. 40 гр.масло се разтопяват внимателно в тиган и още по-внимателно се прибавя брашното при непрекъснато бъркане, за да не се получат бучки. Добавете млякото, като бъркате енергично с телена бъркалка, докато се сгъсти. Подправете с инд.орехче, сол и черен пипер. Сваляте от котлона и заливате финокиото. Отгоре настъргвате пармезан, колкото повече, по-вкусно ще е. И айде във фурната - пече се около 20-25 минути на 200 гр., докато отгоре се получи златиста коричка.
Важно! Сервира се охладено!


Може да се сервира и разкошно си пасва, като гарнитура към риба, на снимката с
Печен ЛАВРАК -butterflied 



ДА ВИ Е СЛАДКО!




17 коментара:

  1. И аз ти пожелавам да ти върви по италиански:)

    а казваш, че се намира в българските супермаркети - кои например, да се огледам?

    ОтговорИзтриване
  2. Аз го купувам от ХИТ или Метро, но преди празниците го имаше и на Била-та на бул.България.Като е опакован, издържа, така че винаги имам в хладилника поне една грудка, харесвам го много.

    ОтговорИзтриване
  3. Еха, много вкусно и ароматно! Харесва ми идеята да се постави началото на Нова година с италианска рецепта! Прекрасен ден, Мария! :)

    ОтговорИзтриване
  4. Нека ти върви на Италия, Мария! И за себе си го пожелавам, та дано тая година вече ме огрее! :)
    Ястието ти е страхотно! Обичам лека храна. Фенхел-а, така ми е познат на мен, го открих когато дъщеря ми раждаше в Германия. В болницата бяха наредили много кани с чай от него. Даваха го на родилките за засилване на лактацията и аз, да не се мина го опитах. Ами той много вкусен се оказа, с мек и нежен вкус и аромат. Купих си естествено и за в къщи, но вече се намира навсякъде, мисля. Опитай го и така приготвен, ако още не си! Иначе досега само на подправка го ползвах и миналата година два пъти панирах на шайби - пак е вкусно, но да - калориите! ;)
    Поздрави и хубав уикенд ти желая!

    ОтговорИзтриване
  5. izglezhda strahotno! shtastiva, zdrava i usmihnata nova godina :-)

    Maria

    ОтговорИзтриване
  6. Мария,пожелавам ти една Италия и тази година :)
    И съм правила гратен, но без домати и съм влюбена
    в него!
    Тази година не съм видяла още и ме подсещаш :)
    Прегръдка!

    ОтговорИзтриване
  7. Здравейте Мария,
    Чеситта нова година !

    Пожелавам Ви да запазите този неповторим дух, който имате и дано повече хора го поемат. Може би това ще ни съхрани и пази от повсеместната чалга - нямам предвид само музиката .
    Случайно попаднах на мислите ви за Прага - подготвяхме се за екскурзия в Прага за Нова година - 2013. Разпечатах всичко и всеки ден крачейки по улиците на този наистина приказен град / като от приказките на Братя Грим / си препрочитахме и изпълнявахме указанията !!! - доколкото успяхме. До голяма степен това, което прочетохме беше катализатор за прекрасното изживяване.Тъмния козел наистина е забележителен . Пихме го в " Старомачек ".


    Силвия

    ОтговорИзтриване
  8. Познато ми е резенето. Моя приятелка ползваше семената за поръсване на кифлички. Преди години го имах в градината си и като порасна едва се отървах от него, с тези големи грудки :). Пък то от него можело да се приготвят такива вкусни ястия ! Явно пролетта ще търся!
    И сервизчето ти е супер!

    ОтговорИзтриване
  9. По италиански да ти е цялата година, Мария! Страхотно ястие, непознато за мен, но изглежда много вкусно! Кажи ми как да си почина от интернет като предлагате такива вкусотии и нещо като магнит все ме влече:):):). Виж ей тези писти там:) със сигурност ще ме накарат да забравя за нета:):):)Прегръщам те!

    ОтговорИзтриване
  10. Мария, от сърце ти пожелавам да ви е италианска тази година! Много пътешествия, много кулинарни изкушения, здраве, радостни моменти, любов и сбъднати мечти!
    Много вкусно предложение, а този порцеланов сервиз ми напомни за кухнята на мама....

    ОтговорИзтриване
  11. Марийче, това ми стана любимо без да съм го опитвала- изглежда неустоимо!
    Желая ти много пътешествия и здарве, а ти обещаваш да ги споделяш с нас, нали?;)

    ОтговорИзтриване
  12. Супер предястие си избрала за начало! Аз досега май не съм правила нищо с резене, а тази комбинация с пармезан и домати много ми харесва...Хм, като гледам от снимките имаш пълния комплект съдинки, даже и за маслото - и аз си го кътам на вилата (-:
    Хубава седмица!

    ОтговорИзтриване
  13. И аз харесвам резенето,още повече,че сготвено изобщо не усещам анасоновия му дъх,който по принцип не обичам.Правих една паста със скариди и резене,стана бежу,но още ми е в черновите.Наистина с морски дарове е чудничко!
    Много ми харесва в твоя вариант,особено ако отгоре го "даря" щедро с моцарела.
    Благодаря за чудната идея!
    Хайде,да ти върви на Италия и тази година!
    Прегръдка!

    ОтговорИзтриване
  14. аууу,забравих да се изкажа за порцелановия ти сет,ама като погледнах на Дидето коментара и се сетих,че исках да отбележа,че и у мама го има,идеален си го запазила твоя!Мили спомени!

    ОтговорИзтриване
  15. И двете рецепти са много интересни, Мери, несъмнено и вкусни!
    Пожелавам ти още много бродене из италианските земи и само приятни емоции, гарнирани с вкусна храна :)

    ОтговорИзтриване
  16. От тази статия научих доста полезна информациця и се радвам че попаднах на нея.Благодаря за вкусната рецепта ще се опитам да приготвя.Както и за това описание..." Дивия копър е в основата на приготвянето на алкохолната напитка абсент, която се появява най-напред във Швейцария, като лечебна напитка, но в началото на 19 век покорява заведенията на Франция и сърцата на интелектуалния елит - много анализатори смятат, че на неговия опияняващ ефект се дължат голяма част от шедьоврите в изкуството през Бел епок. Използва се също, заедно с анасона, с който имат подобен аромат,..." не знаех това за дивия копър но определено придава невероятен завършек на едно ястие.

    ОтговорИзтриване
  17. във Фантастико най-после намерих фенел

    ОтговорИзтриване