27 юли 2012

Турският град ОДРИН и Крем-супа от червена леща / KIRMIZI MERCİMEK ÇORBASI /


ОДРИН е град красив, оживен, бъбрив, ухаещ.....
Навсякъде се разнася онзи изкусителен аромат -
 на дюнери, на арнаутски джигер,
 на прясно изпечен екмек,
на подправки и мускус,
 на ябълков чай, 
на канела, 
на кафе и наргиле.......
Обичам да попивам ароматите от различните ми пътувания по света и у нас,
 ...... и след време, спомените се разстилат в съзнанието ми в експлодиращите аромати на тези места...
понякога те са на френски парфюм и шик,
на хрупкави кроасани и франзели,
понякога са на  печена шунка и хмел,
понякога мирисът е на богове, демони и древни цивилизации,
 на оборски тор, елхови клонки и смола,
на море,октопод и  узо, 
на планински билки и дъхави треви,
мирис на блато и жабешки хор,
на ароматна  мента, розмарин и салвия,
на шоколад и лукс,
 на свежи цветя и омайващи рози,
на вино и любов....
това чувство не мога да предам с думи, но е много завладяващо.
 А уханието на Турция ми е едно от най-любимите.....


Но, да се върнем в Одрин. Родена съм на има-няма една ръка разстояние от Одрин. Дядо ми е емигрант от Беломорска Тракия, но пътьом са поостанали и в Одринска Тракия.Така че, любопитството ми към този град беше голямо, и в същото време винаги съм си мислела, че е едно западноло градче. Първият ми досег с Одрин, на път за Българските църкви в града, бяха ей тези дечица, играещи на бешки на прашния сокак...


Боже, напомниха ми моето детство, но то беше толкова отдавна...а тези малчугани нямат ли си компютри, ами се въргалят в прахоляка с разноцветни стъклени топчета..?! Твърдо реших,че вероятно Одрин не е западноло градче, ами забравено от Аллах село....Но, жестоко се бях заблудила!


Първото впечатление - много и все красиви фонтани.






 В сърцето на града има пешеходни търговски улици, които на здрачаване грейнаха с десетки разноцветни топки.


 И фонтаните се обляха в светлина..





И джамиите...


И на хорските лица - греят усмивки, така както е в цяла Турция.



И забележителната джамия Сюлеймание, дело на звездният архитект Синан.



Е, вярно че и двете български църкви са в по-бедни кварталчета. Но, за сметка на това са перфектно поддържани, прясно отремонтирани и са страхотна люлка на нашето православие.



Един от моите закътани аромати от Турция е кимионеното ухание  на супата MERCİMEK ÇORBASI, която се сервира навсякъде едва ли не за добър ден... Доста такава супичка съм излапала при моите скитания из Турция. Доста такава супичка сме излапали и в къщи. Та, покрай опита ми, вече най-сетне стигнах до оптималната рецепта за нашият вкус, малко попроменена от оригинала. Ето я и нея
Крем-супа от червена  леща
/ KIRMIZI MERCİMEK ÇORBASI /


Необходими продукти:
1 ч.ч. червена леща
2 ч.ч. вода
1 картоф
1 морков
1 глава лук
2-3 скилидки чесън
1 голям домат или 1 суп.л. дом.пюре
сол на вкус
2 с.л.зехтин
черен и червен пипер
люспи чили
щипка кимион
щипка сух риган
1 стрък пресен джоджен
1 стрък прясна мента
масло
 Задушавам в зехтина ситно нарязания лук, морков и чесъна за секунда и сипвам вътре водата. Когато заври, прибавям лещата. Ври около 15 минути и добавям картофа, нарязан на ситно и домата, нарязан на ситно/или дом.пюре/.След още 15 минути, или когато се е сварила напълно лещата и картофа,  махам от котлона и пасирам на крем. Връщам тенджерата на котлона, на много слаб огън, едва да къкри.  Ако ми се стори гъста, добавям малко гореща водичка. И прибавям всички сухи подправки. Изключвам котлона и когато спре да къкри, наръсвам отгоре пресните подправки и добавям маслото. Разбърквам и сервирам - гореща, уханна и много вкусна...
Afiyet olsun! , или да ви е сладко!




---------------------------------------------------------------

Прочетете също:
ЛОКУМЕНАТА УСМИВКА на ОРИЕНТА или моите скромни впечатления от турската кухня

и моите общо  12:
ОРИЕНТАЛСКИ ПЪТЕПИСИ С ЕЛЕМЕНТИ НА АДВЕНЧЪР...

 Вижте и още мои рецепти за ястия от  турската кухня-тук :




26 коментара:

  1. Мария, благодаря ти за поредната разходка в непознати за мен места! Както винаги написано със сърце и душа, така, че да го изчета на един дъх и да се насладя максимално! Обезателно ще пробвам рецептата! Приятен ден от мен!

    ОтговорИзтриване
  2. За сетен път - родена си да завладяваш аудиторията с думи, да разказваш, за унасяш, да оцветяваш. Родена си за писател!Бурни аплаузи!
    Вяра

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Абсолютно подкрепям и бих написала същото като Вяра!Благодаря,Мария,за пореден път!

      Изтриване
  3. Красив е Одрин-впечатлена съм!И аз приготвям по същия начин лещата-много е вкусна.
    Хубав ден,Марийче1

    ОтговорИзтриване
  4. Чудни снимки, Мария! Ех, пренесох се там, отдавна му се каня, малкия ходи с баба си наскоро и той е впечатлен!Супичката и нея ще пробвам :)
    Сърдечни поздрави !

    ОтговорИзтриване
  5. Хубав е Одрин! Там видях толкова много тракийски и македонски физиономии, колкото не съм виждала през целия си живот в България! Много хубав град е и уютен!

    ОтговорИзтриване
  6. Благодаря, Мария сега - за разходката до Одрин. Ние още се каним и не сме излезли, решихме първо да идем на нащо си море, пък есента навън, живот и здраве. Обещала съм да те информирам, нали си ми пътеводител, указател и т.н. :)
    И супичката си копнах - дъщерята обожава леща.

    ОтговорИзтриване
  7. Мария, невероятно зареждаща разходка! Благодаря! А лещата чак тук ухае :) Сърдечни поздрави!

    ОтговорИзтриване
  8. Мария, толкова аромати си описала и сякаш всичките ги усетих :)
    Не съм ходила в Одрин, макар че на баба ми и баща ми родният им
    град е Свиленград и тя е ходила много често на пазар в Одрин в онези времена!
    Като винаги чудесни снимки и прекрасна рецепта!
    Хубав уикенд!

    ОтговорИзтриване
  9. Много харесвам пътуванията ти, Пепеляшка. Така хубаво ги описващ, че все едно съм там! Не мога да кажа за преди, но сега вече определено ми се иска да видя Одрин. И супичката искам да я пробвам (това поне е по-лесно изпълнимо:)). Хубава събота!

    ОтговорИзтриване
  10. Страхотен разказ :), изчетох го с интерес. Не съм ходила никога в Одрин. :)Супата не зная дали ще сготвя, обаче разказът ти беше много, много интересен :) Поздрави,

    сапьорка от Foruma BG-Mamma

    ОтговорИзтриване
  11. Много приятен разказ!
    Не съм била в Одрин и ми беше изключително интересно, а супичката и аз така я приготвям.
    Още веднъж благодаря за приятната разходка!

    ОтговорИзтриване
  12. Поредната увлекателна разходка!А супата с червена леща, не знаех,че съдържа и картоф!Следващия път ще пробвам тази рецепта със същата съвкупност от подправки!
    Не съм била в Одрин,но разказа ти ме заинтригува да се замислим!

    ОтговорИзтриване
  13. Интересен и завладяващ разказ! И уханна супичка!
    Приятна нова седмица:)

    ОтговорИзтриване
  14. Този коментар бе премахнат от автора.

    ОтговорИзтриване
  15. Пак много хубав пътепис...и това ми харесва при теб, че като ги публикуваш тези репортажи и на човек веднага му се приисква и той да е там...Приятна седмица!

    ОтговорИзтриване
  16. Мария, винаги е удоволствие за мен да посетя блога ти и да преживея поредното ти пътешествие!
    ТОва турска супа ли е? Аз приготвям нещо подобно, но без да пасирам и всъщност слагам картофите в началото, а после лещата, защото тя много бързо увира, поне тази която купувм...имах впечатление, че е индийска рецепта, не помня откъде я знам...А може би нещата стоят като при салата Снежанка и Тзадзики :)
    Радвам се, че пътешестваш!

    ОтговорИзтриване
  17. Марийче,
    малко съм скучна май в повторнията си,но да си кажа: направи ми голямо удоволствие с тази разходка. Била съм в Одрин, но по-скоро мимоходом, та фонтаните например е ги видях. Но други неща видях. Обаче и аз съм от хората, които пак ще отидат натам-много ми харесва;)
    А супата не съм я яла там, правила съм доста пъти, но малко с по-различни подправки. ще опитам и твоята!
    Поздрави!

    ОтговорИзтриване
  18. Скоро посетих Одрин и всичко,което сте написали е така.Мирише хубаво и сладко,а хората-с тях може да се разбереш винаги.В един от горните постове пишеше за физиономиите-да и на мен ми направиха впечатление наистина тракийци.Страхотен град с атмосферата на Пловдив,а храната-божествена,няма как да не опиташ от почти всичко.Ароматите,които се носят от тук и от там-изкушаващи.

    ОтговорИзтриване
  19. Май някой забрави да сложи доматите или доматеното пюре...? :)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Да, забравила съм ги.....ще се поправя, мерси за наблюдателността и че сигнализирахте!
      Весели празници!

      Изтриване
  20. Здравей и от мен, Мария,
    Приятна разходка си представила тук. Самата аз ходя всяка година в Едирне от 2003-а. През изминалите над 10 години градът претърпя развитие. И прз 2003-а беше романтичен, но перз последните 4-5 години стана още по-красив и привлекателен. Оформиха пешеходната зона с фонтаните и модерни магазини. Превърнаха го в истинско европейско градче.
    Още при първата ни разходка по Одрин посетихме голямата джамия. Тук обаче, ще трябва да те коригирам - цитирам те:
    "И забележителната джамия Сюлеймание, дело на звездният архитект Синан." - за Синан е така, но джамията е СЕЛИМИЕ- поръчана от сина на Сюлейман, (а Сюлеймание-то е в Истанбул, също впечетляващо красива, но по-малка). Тук, в Одрин, Синан е опитал да направи джамия конкурентна на Св. София по отношение на размерите и архитектурата. Обърни внимание следвашия път :)
    Приятна разходка на всички, да ви е вкусна чорбата от червена леща и до скоро

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Много ви благодаря за коментара и уточнението, тъй като не съм запозната толкова добре като вас, явно приликата в звученето на думите ме е объркала, ще го поправя.
      С усмивка
      Мария.

      Изтриване
  21. Въпреки, че по няколко пъти в годината ходя в Одрин, няма как да се изразя , по колоритно от теб.
    Поздравления
    Само да отбележа , "чич "кюфте не се произнася ," чии" е .Всяко "g" в думите удължава гласната преди нея.Както "джииер" , а не джигер.
    Много съм досаден, а? :)))))

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Напротив, винаги се радвам на подобни " ограмотяващи" коментари, човек се учи докато е жив....Блатодаря за милите думи!
      Мария

      Изтриване