06 август 2010

СУШИ ЗА НАЧИНАЕЩИ.......


За сефте хапнах Суши в Париж- хи-хи, точно в Париж да ям суши, нали е смешно? Обаче по онова време, преди бая годинки, тук суши и с лупа не можеше да се открие, за разлика от днешната суши-мода, заляла всички заведения......
И винаги съм смятала, че е много сложно за приготвяне.....до деня, в който  голямата ми дъщеря ме подкукороса  да направим за пръв път тия дни, било лесно, какво толкова....и аз се хванах на въдицата й! Е, то от мен май беше главно пазаруването на продуктите, а сушито тя сама направи, но аз гледайки се уверих, че това е една много проста работа и вече ще си правя често, че много обичам.

А знаете ли, че водораслите Нори са една от супер-храните, за тях и за филма FoodMatters    наскоро писа  Myhappypond . Ако не сте гледали филма- отделете време....
Та като се поразравих в една моя книга, се оказа, че  водораслите Нори са  един от изключително редките зеленчуци, които съдържат Омега-3 мастни киселини с дълга верига, най-ефикасни при всякакви възпаления, незаменими за правилното функциониране на невроните и изключително анти-канцерогенни и анти-токсични. Водораслите, в това число и Нори, съдържат до 10 пъти повече калций от млякото и осем пъти повече от говеждото месо. По химичен състав те са най-близо до човешката плазма, затова имат и пречистващ ефект върху кръвоносната система.
Дали пък в това не е разковничето за дълголетието на японците, дали това не е идеалната формула.... нори + риба + ориз. Кой знае...??



Но, да се върнем към приготвянето на

                                          суши......
Необходими са ви:
1 ч.чаша суши ориз
кори Нори
оризов оцет
сьомга, аз използвах  Маринована сьомга по тази рецепта,  не посмях да рискувам със сурова риба....
скариди
авокадо
морков, краставица, сирене Филаделфия - по избор
уасаби паста
соев сос Кикоман
пресен джиндифил

Една чаена чаша суров суши ориз е достатъчен за около 6 рула суши, по около 20 см дълги. Преди да започне да се вари, оризът се измива много добре, за да падне нишестето. Съотношението ориз: вода е 1: 1/5, така че в тенджерата се сипва чаша и половина вода. Захлупва се с похлупака, котлона се оставя на висока температура, докато  заври. Тогава температурата се намаля на минимум, като тенджерата продължава да е захлупена. На слаб огън се вари 15 минути, после похлупака се маха и се изчаква,за  да поеме останалата вода, ако въобще има останала такава.



Прехвърлете оризът в друга купа, оставете го  да поизстине,  и сложете 2-3 супени лъжици оризов оцет. Разбъркайте с вилица, за да предотвратите смачкване. Оставете ориза да изстине напълно.



Рулата суши стават много лесно и всеки може да експериментира според вкус и предпочитания. Върху найлоново фолио слагате кората нори. По принцип навсякъде се препоръчва използванео на бамбукова подложка, но аз нямах такава, а и не мисля, че е толкова наложително.  С навлажнени ръце разпределяте равномерно лепкавия ориз и в началото на ориза слагате желания пълнеж за сушито. Ние сме фенове на суши със сьомга, така че слагахме ивички от маринована сьомга, авокадо и морков. Може да се сложи и ивички краставица. А със сирене Филаделфия и клонче копър, също се получава интересен вкус. Това е хубавото на домашното суши, че можете да слагате каквито продукти харесвате, а и в количества, на които и да се усеща вкуса,а да не е само леко загатнат, като на купешките . Завивате стегнато с помощта на фолиото и слагате в хладилника.
Това е начина за приготвяне на хосо и футо маки суши. Ако рулото суши е тънко се режат по- големи, по-високи, парченца и става Хосо маки. Ако рулото е с повечко пълнеж и е по- дебело,  режат  се по- малки парченца и ето ви  Футо маки.
Малко по- сложната част е Ура маки - бялото суши, при което кората  нори е отвътре, а отвън има препечен сусам.  А на мен ми е най-най-любимото.....Върху фолиото се слага запечения на сух тиган сусам, а отгоре се разпределя ориза и върху него кората нори /не цялата, а около половин/. Слага се желания пълнеж и се завива възможно най-стегнато с фолиото.


Дъщеря ми пък обича много Нигири суши, и държеше да направи и от него. Оформя се малко правоъгълниче от ориза с ръце, отгоре се слага скаридка, предварително сварени на пара, или парче риба. Увива се във фолиото и отново може да се дооформи на правоъгълниче.
Всички сушита се поставят в хлядилника. Когато престоят  там няколко часа,  рулата се режат / след като се махне фолиото/, препоръчително с навлажнен нож.



Много ни допада комбинацията на суши с  хрупкави грахчета в уасаби, много люти и много,много вкусни......Те са откритие на голямата ми дъщеря, тя ги унищожава кат семки, хапва по една торбичка за норматив, без да й мигне окото от лютото...Е, и аз също много ги обичам - ние имаме еднакъв вкус. 






Ако сте били наблюдателни, сигурно сте забелязали, че нямаме маринован джинджифил към сушито,то служи да разграничава различните вкусове  суши....Е, някак си успяхме да го преглътнем и без него. Но пък имахме разкошен зелен чай с джинджифил.....
Ами това е по въпроса за сушито - проста работа ви казвам, а вкусна и здравословна......ще приготвям често, надявам се, че няма да ни се дръпнат очичките  от много сушиконсумация.........


                                                                   Да ви е сладко!

18 коментара:

  1. И на мен любимо ми е ура макито :))
    А преди и аз правех суши с маринована сьомга, но и със сурова става много хубаво. Само трябва да разучих къде, кога има прясна рибка.

    А тези хрупкави грахчета уасаби къде се продават?

    ОтговорИзтриване
  2. За първи път ядох суши в Сакаи, близо до Йокохама, през далечната '84 на миналия век...

    Не съм се пробвала да правя сама. Нямам търпение... Виж, ако някоя от дъщерите се прилъже да прави ;)


    Твоите творения изглеждат перфектно и професионално. Поздравления!

    ОтговорИзтриване
  3. Ирина, може би като застудее, ще пробвам и със сурова риба, но насред жежкото лято, не ми се рискува....а и маринованата сьомга все пак не променя особено вкуса на сушито. А тези грахчета най-напред ги купувахме от Лондон,там ги има във всеки супермаркет, а продават и нещо също много готино- кори от нори, пак хрупкави, направени като вафлички, малки и вкусни....изобщо японската кулинарна култура е завладяла света. но...преди дни, набитото око на детето зърна тези грахчета на едно павилионче за ядки, точно срещу зала Универсиада, може да ги има и на други места....но, разликата е доста голяма, тези от тук са по-неугледни на вид и са много малко люти, за разлика от другите, които имат и хубав външен вид, а и вкуса им е много силен и лют...но и двата вида са си вкусни!

    Блага, ти си опитала просто от извора, само дето тая година от миналия век ми прозвуча много страшно някак, макар че и аз тогава тъкмо завършвах университет...значи сме си просто едни динозаври!

    ОтговорИзтриване
  4. с този хубав разказ за суши и мен ме запали да пробвам :) наистина не изглежда трудно. Благодаря!

    ОтговорИзтриване
  5. Мария, много хубаво суши сте приготвили с дъщеря ти. Май трябва и аз да се замисля за домашно приготвяне, че у дома много ни харесва, имам разни рецепти, но все си мислех до сега, че е трудно и т.н., но току виж и това пробваме в скоро време. Поздрави и приятни августовски дни:)

    ОтговорИзтриване
  6. Никога не съм яла суши, но винаги ми е било любопитно, а с това описателно приготовление, което ни предлагаш ..определено изкушението стана още по-силно :)

    ОтговорИзтриване
  7. Мария,
    чудесно суши сте си приготвили - изкушаващи снимки и представяне.
    Впечатлиха ме и фините, нежни ръце!
    Поздрав и за двете ви,
    много усмивки и лятно настроение, Диана

    ОтговорИзтриване
  8. Чудесно е!
    Дъщеря ти е страхотна, явно се е метнала на мама в любовта към кулинарията и кулинарните експерименти :)
    Сушито изглежда отлично, при нас любител е мъжът ми. Е, и аз го харесвам, но не чак така, като него. Досега обаче не съм се пробвала да направя, струваше ми се сложно. Ще взема сега да пробвам, трябва само да видя къде продават корите нори. Ти откъде ги взе?
    Поздрави сърдечни!

    ОтговорИзтриване
  9. Мария, сушито ви се е получило се е много красиво (както всичките ти ястия!) и със сигурност - много вкусно :) Отдавна се каня да си направя и аз, но все не се свъртах напоследък. Обаче сега като ме подсети, скоро ще завия някое суши-ролце.

    ОтговорИзтриване
  10. Мария, никога не съ яла суши!
    Винаги съм си мислила, че се приготвя много трудно и изисква специална технология!
    Твоето изглежда великолепно!
    Поздрави и хубав летен ден!

    ОтговорИзтриване
  11. А от къде мога да си взема кори Нори ? :)

    ОтговорИзтриване
  12. Кори Нори има във всеки магазин от по-големите вериги - Била, Пикадили, Фантастико, Карфур....обичайно обособен щанд за източни сосове и подправки, за такива кори, уасаби.

    ОтговорИзтриване
  13. Как се приготвят хрупкавите грахчета?

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Купувам си ги готови, в будките за ядки ги има, може би и в големите супермаркети.

      Изтриване
  14. Обожавам суши, но винаги го хапвам в ресторант. Честно казано, мислех, че е доста сложно приготвянето му в домашни условия, но след като прочетох рецептата ни... мисля, че придобих известна смелост. Съвсем скоро ще опитам и ще споделя опит. Соевият сос Кикоман навсякъде ли се среща в търговските вериги или трябва да потърся в специализирани? Поздрави и благодаря!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Кикоман мисля, че има по всички магазини. Да ви е сладко!

      Изтриване
  15. Обожавам суши! Благодаря за тази лесна рецепта!

    ОтговорИзтриване