28 януари 2016

Сладък хляб от лимец и елда, със сушени смокини, ядки и семена, без захар и мазнини




У дома  много обичаме да закусваме, разточително, бавно и сладко..закуска за ценители......понякога я поливаме и с шампанско, като същински дегенерати или аристократи, в зависимост от случая.... 
А когато децата са си у дома, те превръщат закуската, или така наречения БРЪНЧ в малък празник - овесени палачинки, американски палачинки, авокадо тост, яйца по Бенедектински, кралски яйца, флорентински яйца....яйца, яйца.... .....в разни и разнообразни закуски. 
Прочетете тук:
Моята СТАНИМИРА - За БРЪНЧа + рецепта за АВОКАДО ТОСТ


И макар че с удоволствие приготвям прясна храна за семейството, която често споделяме  и с приятели, никой никога не ме закача за закуската - всеки се спасява поеденично, защото имаме разнородни изисквания към сутрешното хапване...имаме консенсус и дружно не харесваме единствено  всякакви  бухти и мекици и техните пържени производни. Когато децата  ходеха на училище, още от съвсем малки  обожаваха да станат сами много преди нас и да се наслаждават на саморъчно направени здравословни закуски под звуците на MTV. И нито веднъж нито се успаха, нито закъсняха за училище-мъчилище.....опасни момичета са те! Ей така си останах петимна да събуждам  нежно дете рано сабале и да му се моля да стане и да се приготви за училище......
От няколко години  обаче аз открих перфектната закуска за зимно време и за всички 
фамилни вкусове - този невероятен сладък хляб, който е обогатен с много сушени плодове, от където идва сладостта му, с много ядки и без никаква захар и мазнини. В оригиналната рецепта беше с пълнозърнесто брашно, но аз го приготвям също с брашно от лимец и/или елда. Брашното от елда му придава един много приятен аромат и вкус. 
А когато към резенчето хляб се добави лъжица прясна извара или рикота, които са чист и много полезен протеин,  а на финала и резен портокал...ееее, удоволствието става невероятно.


Необходими продукти:
/адаптирано от тук/

400 мл горещ силен черен чай
100 гр.сушени смокини, нарязани на ситно
140 гр.стафиди
50 гр. овесена каша /или овесени ядки/
200 гр.  брашно от лимец и елда, по равни части
 / може само пълнозърнесто, или пък микс с елда и лимец/
1 ч.л.бакпулвер
100 гр.микс от едро начупени ядки - бадеми, лешници, орехи, бразилски орех
1 суп.л. ленено семе
1 суп.л. сусам
25 гр.тиквено семе
1 голямо яйце

За поръсване отгоре:
50 гр. микс от ядки 
2 ч.л. сусам
2 суп.л.  тиквено семе 

за сервиране
прясна  рикота / има я в итал.магазини в Сф/
портокали

 хартия за печене
дълга правоъгълна форма за печене с размери 35/10


Загрявам фурната до 170 градуса.
Изсипвам чая в голяма купа и разбърквам със смокините, стафидите и овесената каша/или ядки/, да се накиснат, докато изстине напълно чая.
Междувременно поставям кухненската хартия  във формата за печене, да се покрие и дъното, и стените на съда.
В друга купа смесвам брашното, бакпулвера, ядките и семената.
Във вече охладената чаено-плодова смес, разбивам с миксер яйцето. След това прибавям сухите съставки в купата с течните. Разбърквам хубаво  с лъжица или силиконова шпатула, и сипвам в тавичката. Отгоре  изравнявам хубаво сместа и поръсвам с микса от ядки, сусам и тиквени семки.


Пече се 1 час, след което се покрива с фолио!!! / за да не изгорят ядките отгоре/ и се пече още 15 минути. Проверявам с клечка в центъра на хляба за готовност - при изваждане клечката трябва да е напълно чиста.
Изваждам от фурната и поставям хляба заедно с хартията върху решетка, за да се охлади. Чак тогава може да се махне хартията, при напълно охладен хляб.
При сервиране - режа тънка филийка хляб, отгоре поставям една супена лъжица прясна рикота и резен портокал!
!!! Хубавото на този хляб е, че се приготвя без никаква захар и мазнина.
!!! Има и атрактивен срок  на годност -  може да се запази в хладилник до 1 месец. А може и да се замрази във фризера на филийки за екстрени случаи.
!!! Разбира се, може да се импровизира не само със състава на брашното, но и с вида на сушените плодове/ сушени сини сливи, боровинки, вишни, ябълки/, както и с вида на  ядките. Само да се спазват количествата.

ДА ВИ Е СЛАДКО!



10 коментара:

  1. Мария,
    чудесен е този хляб.И аз ще се опитам да го приготвя.Прекрасна е рецептата.
    Поздрави !

    ОтговорИзтриване
  2. И аз се присъединявам, прекрасна рецепта и прекрасно изпълнение! Запазвам си и задължително ще изпробвам! Благодаря, че сподели, Марийче! Поздрави и хубава вечер. :)

    ОтговорИзтриване
  3. Обожавам такива хлебчета!Брашното от лимец и елда определено му придават още по-земен и неустоим вкус и аромат!
    Усмивки от мен, Мария!

    ОтговорИзтриване
  4. Страхотен хляб, Мария! Със сигурност не съм опитвала никога такова нещо и си заслужава да се приготви!
    Поздрави и усмивки!
    Хубав последен-работен-ден :)

    ОтговорИзтриване
  5. Ще престанеш ли някога да ме изненадваш?
    Всъщност аз не искам това...само се питам... :-)))

    ОтговорИзтриване
  6. Перфектната закуска,Мария,колоритна,вкусна,полезна и разнообразна!У дома и мен не ме занимават с тази част от семейното меню,всеки сам се спасява :) .Много ми харесва хлебчето ти,трябва да опитам и аз!

    ОтговорИзтриване
  7. Едвам ме нави... както се казва;)
    Само това брашно от елда не съм виждала , а и обикновената елда нещо не ме грабна. Но задължително ще пробвам

    ОтговорИзтриване
  8. Марийче, то при толкоз ядки и плодове как да не е вкусно, а ти и рикотено-портокалови добавки сервираш. Трябва да ме събудиш някоя заран с такава закуска!

    ОтговорИзтриване
  9. Здравейте, благодаря за чудесната рецепта! Хлябът се получи мааалко по-плътен, отколкото ми се искаше, може би е трябвало да го пека още малко, но е много вкусен и пак ще го правя. Поздрави! If

    ОтговорИзтриване
  10. Благодаря ви за довершето към моя рецепта.
    Ами мисля, че няма как да е пухкав, няма нужните за това продукти. Оригинала, който съм яла в Италия е супер глетав, затова и се комбинира с рикота и портокал. Но пък здравословно....Да ви е сладко!

    ОтговорИзтриване