17 април 2014

ПЕЧЕНО ЯРЕШКО БУТЧЕ СЪС СОС АВГОЛЕМОНО




С ПОЖЕЛАНИЕ ЗА СВЕТЛИ ВЕЛИКДЕНСКИ ПРАЗНИЦИ!
И ВКУСНИ ТРАПЕЗИ......

Тези дни, предвеликденско, по всички кулинарни блогове са бухнали едни козунацииииии.....! Имаше време, когато и аз се бях ентусиазирала, но не си струва да отделя цял ден за направата на нещо, което хем не ми е чак толкова вкусно, хем ми се лепи на задника безмилостно....По едно време малката ми щерка и тя се хвърли в джаза, и няколко години поред правеше огромни количества козунаци по различни рецепти от различни блогове, после не хапваше почти нищо от тях и познайте кой трябваше да се справи с  нелеката задача по опустошаването им. Но,  както и да я мъчим  козуначената тема, не можахме до достигнем оня вкус и аромат на козунаците на моята свекърва. А свекър ми пък,   беше автоматизирал процеса, като към бормашината беше пригодил нещо като бъркалка, та бъркаше на бързи обороти, докато на тестото свят му се завие и молеше да бъде хвърлено във фурната на спокойствие. Те двамата, /мир на праха им!/, като правеха козунаци и козуначени рула, цялата махала ухаеше неустоимо,  а и бяха опасно вкусни, и с хиляди конци, на които се деляха.......Та, все оня вкус ми се ще да постигнем, хем си имаме и рецептата, нооо - не става, явно има си майсторлък и тарикатлък  някакъв, който ни убягва........!
Та, козунаците не са ми силата, но виж  мръвката около празника ми е стихията! От няколко години открих невероятния вкус на ярешкото месо - то не мирише силно, като агнешкото,  високо хранително е, но ниско калорично, с по-малко вредни мазнини. Не знам защо у нас не е на особена почит.....Но у дома - е! Повече за ярешкото месо, прочетете - ТУК



ПЕЧЕНО ЯРЕШКО БУТЧЕ СЪС СОС АВГОЛЕМОНО

1 ярешко бутче - понеже говоря за съвсем малко животно,
то бутчето е за максимум двамина души.
прясно смлени морска сол и черен пипер
сладък червен пипер
1 каф.ч. зехтин
1 голяма глава лук, ситно нарязан
2 даф. листа
4-5 стръка прясна мащерка

за сос авголемоно:
1 голямо яйце
сок от половин лимон

за гарнитура:
2 картофа
2 моркова
1 гл.лук
пресен копър за поръсване
китка левурда


Втривам много добре сместа от сол, черен и червен пипер в месото от всички страни. Сварявам го в тенджера под налягане, заедно със зехтина, подправките, нарязания лук и около 1 чаена чаша вода . Варя в зависимост от ЕГН - то на добичето, моето беше съвсем малко яре / 6 кг цялото, закупено от симбиотична ферма Ливади/, така че половин час му беше достатъчен. Изваждам бутчето и  го запичам за 10 минути в силно нагорещена фурна - да получи отгоре изкусително хрупкава коричка. А бульона прецеждам и ползвам за сос авголемоно. Разбивам си яйцето с лимоновия сок и бавно ги прибавям към бульона при непрекъснато и енергично бъркане на съвсем слаб котлон, докато соса се сгъсти.
Отделно си приготвям на пара  картофи, моркови и лук.Сервирам ги поръсени с пресен копър.
Всичко поливам с апетитния сос авголемоно, а китката левурда допълва вкусната палитра от аромати. Е, и треперещото от студ бяло вино е   задължително, разбира се! Да ви е сладко!



8 коментара:

  1. Много искушаващо! И тази коричка, и това Авголемоно...! Окапах се, Мария!
    Знаеш ли, никога не съм опитвала ярешко. Едва се научих агнешко да ям, та поради тая причина съм отказвала на и на това, но вече, променила малко вкусовите си възприятия, мисля да пробвам и ярешко някой ден :)
    А козунаците вярно много се лепят, но да се откажа от тях не мога. Великден няма да ми е същия, без няколко красиво зачервени пухчета! Слава Богу волята ми все още е силна по отношение на тях, така че ето, устисках и тази година, ще ги меся в събота. А за да има много и дълги конци, то е едно дълго и изморително месене... затова свекър ти е рационализирал процеса ;)
    Поздрави, Мария! Желая ти светли и щастливи великденски празници! Нека има мир и сполука в дома ти!

    ОтговорИзтриване
  2. Това е страхотно! Много ми хареса, с удоволствие ще пробвам. Весели празници, мила.

    ОтговорИзтриване
  3. Прекрасна рецепта.
    И с това умопомрачително сосче....
    Усмихнати и ароматни празници от мен :)

    ОтговорИзтриване
  4. О, вкусът на ярето е неповторим, казвам го от опит!
    Мария, с пожелания за теб и семейството ти за светли празници, здраве и благодат!

    ОтговорИзтриване
  5. О, и аз съм фен на ярешкото, агнешкото ми е блажно, дори и да е малко. Страхотна рецепта, Мария, празнична трапеза, красиви акценти и детайли и много настроение има тук! Прегръдки и Весели празници!

    ОтговорИзтриване
  6. Много красиво, апетитно и цветно -
    прекрасно празнично предложение, Мария!
    Светли, благословени и усмихнати Великденски празници!

    ОтговорИзтриване
  7. Честито Възкресение, Миме!
    Гледам край теб е било многооо вкусно! Страхотна рецепта и снимки :)
    Усмивка от мен!

    ОтговорИзтриване
  8. Мария,първото ми хапване на ярешко така ми държи влага с това,което преживях след него,че още не смея да пробвам втори път и да разбера дали проблема е бил в мен (примерно някаква непоносимост) или от самото месо тогава.Агнешко ям,обаче с ярешкото беше катастрофа...Въпреки моя ярешки антагонизъм не мога да имам грам съмнение,че го приготвяш фантастично,особено с този сос...!
    За козунаците си права-нищо друго не ми се лепи така скорострелно,както това чудо,затова им се полага да дефилират само около празника,иначе ще стане страшно :)) .
    Историята с бормашината е гвоздея на шоуто...страхотна хрумка,а човека е бил голям рационализатор,светла му памет!
    Пожелавам незабравими майски празници и очаквам да оплакна око като се върнете....леле,още от сега ми се приходи пак....

    ОтговорИзтриване