08 май 2012

Швейцарският влак БЕРНИНА ЕКСПРЕС - най-атрактивният начин за пресичане на АЛПИТЕ


Изящно оформени  с дялан камък виадукти  ....
рамкирани от дива Алпийска природа с
планински хребети и грандиозно стърчащи върхове,
величествени ели и смърчове,
кристално чисти  планински езера и забързани потоци,  
стръмни зъбери и отвесни скали,
аромат на тор,
аромат на   смола...
и между всичко това живописно
се вие червеното
влакче Бернина експрес.
Това е  влак с панорамни купета,
един своеобразен театър,
 от който пътника наблюдава завладяващият спектакъл на природата.
/Следващите 4 снимки са от интернет, от сайта и диплянките на Швейцарските железници- вътре от влака нямаше как да направя такива снимки...... /
Наричат маршрута на това влакче през прохода  Бернина  най-красивата връзка между грандиозните ледници на студените Северни Алпи и палмите на топлия юг. От 2008 година ЮНЕСКО се присъединява към това определение и го включва  към Световното Културно Наследство - това е третата железопътна отсечка в света, станала част от Листата на Юнеско.



Настанете се удобно и се насладете на едно своево рода  виртуално пътуването - знам, че няма да успеете да  разберете за какво  изживяване иде реч, но ..ще постна няколко снимки и картинки..in colour! , пък ако имате и развинтено въображение......


Най-атрактивният  начин за пресичане на Алпите е чрез двете жп линии BERNINA - от Тирано до Сейнт- Мориц и ALBULA - от Сейнт-Мориц до Chur, управлявани от Швейцарските железници Rhätische Bahn. И двете линии   са под егидата на ЮНЕСКО. Цялото пътуване продължава 4 часа, като влака минава   през 55 тунела и по 196 моста,   преодолявайки наклони от 7 % / !/  и то   без диск със зъбни колела. По-популярна е линията Бернина експерс, достигаща най-високата точка с влак в Европа - 2253 м.надм.в. По нея  пътувахме  и ние за малко повече от два часа във всяка посока. Двете отсечки са  построени през 1896-1910 година. Леле, най-вероятно по това време моите праотци са се движели с волски впряг по равните и прашни пътища на Тракия......
Влакът - мечта на дръзки инженери и шедьовър на строителното инженерство, тръгва от Италианският град Тирано от станция на 430 м надм.в.- нашият хотел, който също се именуваше Бернина, беше точно срещу гаровият перон. Докато закусвахме, наблюдавахме ситуацията на гарата и имахме все още някакви колебания за пътуването, макар че беше заложено в предварителната ни програма...И в момента, в който ни сервираха и кафето с пликчета захар, на които се мъдреше червеният влак /той си е нещо като емблема на Тирано - какво нещо е туристическата реклама, ей!/,   и сърца юнашки не издържаха и се метнахме и ние на влака...и потегляме, пуф-паф, паф-пуф..... Влакът живописно преминава покрай другия символ на града - разкошната катедрала Мадона ди Тирано /за нея друг път.../.



През целият ден, долу-горе през час има влакове  между Тирано и Сейнт-Мориц..Два пъти дневно към обикновеният влак са прикачени панорамните купета. Цената е 49 евро в двете посоки. Но за панорамните купета,  трябва предварителна резервация, местата са ограничени и се доплаща още по 9 швейц.франка за мястото. Панорамните купета са с по-високи остъклени прозорци, така че да има по-добра видимост към планинските върхове. Но, както се досещате, тези панорамни прозорци не се отварят, което е кофти за фотолюбителите. А на обикновените вагони, прозорците се отварят. То във влака всъщност всички наизвадиха тежки фото-боеприпаси и техники.... През лятото на опашката на влаковата композиция се прикачва една отворена платформа за най-върлите запалянковци с фотоапарати и камери. А през зимата, при снеговалеж, локомотива има отпред един огромен плуг, за да си разчиства снега.


Малко след като премине Италианската граница в Campocologno (553 м), влакът минава през спиралата на виадукта Brusio(780 м)-някои от снимките са през стъклото, така че качество йок....





Следват поредица китни селца и езера - Poschiavo, на 1,014 метра и едноименното езеро, после Cavaglia (1,693 м) , Спокойната атмосфера на Италианската провинция се измества постепенно от суровата красота на Алпийските пейзажи.


Не си мислете, че в Швейцария всички са банкери - съвсем не. Тук по селцата видях как цели семейства рано сутринта си ровичкат нещо по двора, чистят на животните. И почти на всяка къщурка и ферма имаше логото за БИО -продукти. То пък има си хас да са други - на тази надморска височина.....












И започва яко  изкачване на влака с много остри завои до Alp Grüm (2,091 m) с езерото Palu, а от тази тераса се открива невероятна гледка към  едноименният глетчер Palu.



След това Бернина експрес достига връхната си точка и почти докосва небето, на гаровата станция на 2253 м.надм.в. покрай връх Бернина и езерото Bianco  ... това е най-високата точка, достигната от влак в Европа. Тук,  ледена завеса  е  прикрила  сцената на истинския свят, на живия  живот наоколо...само лед, сняг и върхове.....и виещото се червено влакче, като контрапунк в леденото царство! Като онова царство-господарство от приказката за Снежната кралица.....










След прохода Бернина, влакът спира на Bernina Diavolezza (2,093 м), където нещо като въздушен трамвай води до ски-пистите в района.



А после влакът  спира на перона / на 1896 м./ точно пред самия ледник Morteratsch - това е най-големият глетчер в тази част на Алпите:


И Бернината продължава   спускането  - до  Pontresina (1,774 m) и стига до Сейнт Мориц след двучасов  спектакъл. Прочетете ТУК за
СЕЙНТ МОРИЦ /St. Moritz/ - шлифованият диамант на Швейцарските Алпи


И после обратно - с влакчето .......от ледниците....




покрай класическите Швейцарски ливади .....

и отново до Тирано и катедралата....

Вече над 100 години, линията Бернина-експерс е уникален шедьовър на гражданското строителство.
Само за инфо - другите две железници под егидата на ЮНЕСКО са :
 Semmering в Австрия, и
- хималайският  Darjeeling в Индия.

20 коментара:

  1. Ей,ти си уникално явление в нета!

    ОтговорИзтриване
  2. Култов пост . Желаещите за визия нека изгледат ГНЕЗДО НА ОРЛИ с чичко Клинт :)

    ОтговорИзтриване
  3. Прекрасна разходка ми направи! Уникални снимки!

    ОтговорИзтриване
  4. Благодаря за прекрасните гледки! Великолепни снимките! А "за какво изживяване иде реч" наистина ми е трудно да си представя.

    ОтговорИзтриване
  5. Ехааа чудно красиво ! Благодаря ти ,Мария за вълшебните снимки и интересния разказ !
    Поздрави !

    ОтговорИзтриване
  6. Диамантче8 май 2012 г., 15:36

    Бернина Експрес действително е едно незабравимо изживяване
    Имах удоволствието да се насладя на двучасово пътешествие с него до Сейнт Мориц преди няколко години, но през зимата.
    Очарователно е.
    Езерото беше замръзнало и ходих по него. През зимата дори правят конни състезания върху леда.
    Сигурна съм, че и през лятото е прекрасно.

    ОтговорИзтриване
  7. Аз съм зашеметена!
    Благодаря за споделеното.

    ОтговорИзтриване
  8. Аз съм зашеметена!
    Благодаря за споделеното.

    ОтговорИзтриване
  9. Направо се изкефих максимално на това което прочетох и видях.
    Благодаря за това че ни правиш съпричастни с преживяванията ви!
    Винаги когато направиш публикация и се забравям в блога ти не ми се тръгва.
    прегръдки най сърдечни!

    ОтговорИзтриване
  10. Мария, завиждам ти благородно затова, че си направила този тур! Гледах го веднъж по DW и оттогава си мечтая за червеното влакче. И ти се възхищавам на таланта, който просто блика от теб. Не бях влизала отдавна тук, но като гледам колко имам да наваксвам, знам че късно ще си легна тази нощ. :)
    Благодаря!
    Поздрави и целувки!

    ОтговорИзтриване
  11. Страхотен пост! Такава виртуална разходка отдавна не си бях правила! Толкова красиво разказваш в думи и снимки, че сякаш бях там! Голямо изживяване е дори и да гледаш отстрани, представям си какво е да си във влака:). Благодаря ти! Поздрави!

    ОтговорИзтриване
  12. Много красота,много нещо!Заприлича ми на нашата каубойка Септември-Добринище,дето минава през най-високата гара на Балканския полуостров-Аврамови колиби.Но тук е друго!Организираност,красота,реклама,снимки.Умеят да се рекламират хората и им се получава!
    Благодаря ти Мария,че сподели тези красоти.

    ОтговорИзтриване
  13. Мария,е как ще гледаш влакчето от хотела и няма да се метнеш?Ми то както се вижда би било непростим пропуск!Невероятна разходка сте си направили,а и ние покрай теб се докоснахме и съпреживяхме малка частица от тази прелестна картина!На живо сигурно е запомнящо се удоволствие!Влакчето е много яко!
    Прегръдки и усмихнат ден!

    ОтговорИзтриване
  14. Ей, Марийче, пак ме разходи из твоите красиви дестинации- няма да ми стигне живота да наваксам;) Голяма красота- надявам се един ден да имам щастието да се разходя натам! Това червено влакче така хубаво седи на тези прекрасни снимки!
    Хубава вечер от мен!

    ОтговорИзтриване
  15. Once difficult to access, the Jungfraubahn cog railway now goes to the Jungfrau railway station at 3,454 m (11,332 ft), the highest in Europe. The Jungfraujoch is the lowest pass between the Jungfrau and Mönch.

    ОтговорИзтриване
  16. Страхотно! Имам въпрос, защото не ми стана ясно - Може ли да слизам на междинните гари като Poschiavo и след като разгледам, да се кача на следващия влак за Сейнт Мориц със същия билет?

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. За жалост точен отговор нямам на този въпрос, само предположения....Първо, ако ползвате влака-атракция с панорамните прозорци, който не минава толкова често, а през няколко часа - мисля, че няма да стане със слизане...А иначе обикновенните влакчета са на често. Второ, в Италия и Швейцария, пък и в др.страни, билетите се валидизират на една машинка преди да се качите на влака, така че не знам как ще е слизане и ново качване....Може би на сайта на Бернина-експрес има пояснения, но ми се струва, че ако толкова желаете, можете да си купите билетити до желаното селише, после до следващото и така, докато стигнете С Мориц, където ще се наложи да преспите, за да се върнете на сл.ден..А ако имате възможност, продължете до Хур, за да е пълно удоволствието ви....хората са адски добронамерени, така че сигурно ще задоволят всички ваши желания. Ето например на езерото Комо има такава опция с билет за ферибот за целия трип да се слиза, разглежда, и пак, и пак..в рамките на деня.Приятно пътуване!

      Изтриване
  17. Много благодаря за отговора! Не ми се иска да преспиваме в С. Мориц, а по-скоро след като го разгледаме да се върнем с последния влак за деня в Тирано. Още ги обмислям нещата, но отново - благодаря!

    ОтговорИзтриване
  18. Мария, без значение, че снимките са през прозореца, качеството си се супер, а самите снимки - повече от главозамайващи и впечатляващи!
    Невероятна красота и природа, цветове, места и всичко! Просто трябва да отиде и да се види!
    Усмивки и хубава вечер! :)

    ОтговорИзтриване