16 октомври 2010

МАРИНОВАНИ ГЪБИ КЛАДНИЦА(Oyster Mushroom)

                                       




Така приготвени гъби опитах за сефте в   Копривщица   и много ми харесаха. Оказа се, че през лятото ги няма на пазара, но...вече започна сезона на тези гъби - от ранна есен до късна пролет. Гъбата Кладница или Oyster може да се счита за лекарствена гъба , тъй като тя съдържа статини - ловастатини , които работят за намаляване на холестерола . Наред с японските гъби Шийтаке и Майтаке, гъбата кладница съдържа полизахариди и лентиниан, които стимулират репродукцията на имунните клетки и са мощен имуномодулатор .

МАРИНОВАНИ ГЪБИ КЛАДНИЦА (Oyster Mushroom)

Ето какво ви е необходимо:
1 кг гъби кладница
За маринатата :
1/3 ч.чаша винен оцет
1 ч.чаша вода
3 суп.л.  захар
3 суп.л./около 40 гр./  сол 
4-5  дафинови листа
4-5 зрънца бахар
3-4 зрънца карамфил
1 ч.л. зърна черен или зелен пипер
3-5 к.л. сушена мащерка



Измитите добре гъби, леко накъсани с ръка на по-малки парчета, бланширам за 10 минути в подсолена вода с няколко капки оцет. Изваждам в гевгир и измивам и охлаждам със студена струя вода.
Всички продукти за маринатата кипвам и   опитвам, ако е необходимо, прибавям я солчица, я захар, я оцет или водичка... въпрос на вкус! Пускам вътре бланшираните гъби. Свалям  от огъня и ги оставям в тенджерата с марината, докато изстинат. После гъбите се подреждат в буркани, доливам от маринатата и  оставям в хладилника. Могат да престоят така с месеци, но аз вече няколко пъти правя по кило гъби, излизат 2 буркана от кило, но не престояват повече от седмица в хладилника. Много удобно е да си имаш такъв буркан в хладилника, че спасява положението по многофункционален начин:
- вкусна гарнитурка за свински пържолки, пиле...всичко освен риба,
- за салатка и мезе на всякакви концентрирани напитки, бяло винце и леден бирок,
- а в мързелив ден,  тази салатка е  суровина за чудесни сандвичи.


                                       САЛАТА ОТ МАРИНОВАНИ
 ГЪБИ-КЛАДНИЦА


Изваждам колкото са ми необходими
гъби от буркана, по преценка- измивам от маринатата, ако е станала много силна. Нареждам в чиния, слагам
 3-6 скилидки счукан чесън,
голямо количество ситно нарязан копър и
поливам със зехтинче.
Разбърквам добре и се наслаждавам на тази здравословна вкусотия.



Да ви е сладко!











18 коментара:

  1. Мария,
    неустоимо апетино изглеждат - чудесна рецепта за мариноване предлагаш.
    И страхотни идеи за колажи и снимки, много ми харесаха.
    Поздрав и хубава вечер, Диана

    ОтговорИзтриване
  2. Мария, за да не повтарям Дианка, ще кажа :чудесни са, и снимките и гъбките!
    Поздрави и хубава вечер!

    ОтговорИзтриване
  3. Ох, леля ми правеше мариновани гъби и сега направо ми потекоха лигите! Хубавото е, че кладницата се намира лесно по магазините и сега мисля доволно да се възползвам от твоята рецепта!

    ОтговорИзтриване
  4. Страшен фен съм на дивите гъби.А за мариновани направо душа давам.А твоите са чуднииииииии.И като се замисля ... май отдавна не сме се виждали.Май си му е време...

    ОтговорИзтриване
  5. Държа да отбележа, че ги направих! Още веднъж благодаря за рецептата!

    ОтговорИзтриване
  6. Диани, Дани, Йоли, благодаря ви, че сте се отбили тук!
    Лулу,много си бърза - очаквам шеметна фотосесия на твоите гъби...
    Усмихната есен на всички!

    ОтговорИзтриване
  7. Мария, много са хубави снимките ти, както на гъбите, така и на менчето, здравеца, мушкатото и другите красоти. Явно сме на гъбена тема. Поздрави и хубава есен!

    ОтговорИзтриване
  8. Вече има на пазара. Вчера си взех зелени доматчета да пробвам туршиената ти салатка, защо са не опитам и гъбите - като ги представяш така -изкусителка:)

    ОтговорИзтриване
  9. Големи вкусотии. Вчера за първи път набрах кладница от гората и сега си взимам идея от тук как да я приготва, за което благодаря.

    ОтговорИзтриване
  10. Тази година доста гъби имаме кладница,тази рецепта ми хареса и днес реших да я направя.Но без да се замисля сложих солта?! Защо е 5 супени лъжици натолкова вода и оцет това е просто убийствено много.Бях започнал и сега направих марината по смой вкес и поради многото сол добавих още вода и оцет и стана доста.
    Би ли ми обяснила защо солта е толкова,даже и захарта на това количество вода е доста. Но едно е захар ,съвсем друго сол.
    Хималайската сол не соли като обикновенната и ако е на кристали е различно.
    Гъбите изглеждат чудесно! Ще се радвам да разбера -имал и грешка и ако не -защо е така?
    Това са мариновани гъби ,а не осолени с цел съхранение и да се изкисват после.
    Апропо и количеството сушена мащерка е огромно за тази течност -300-400 мл.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. yulmana, съжалявам за объркването. Наистина не съм го обяснила точно - аз ползвам хим. сол и количеството е и за бланширането, и за маринатата, тя е доста по-слаба от морската сол. От норм сол е необходимо 3 суп л или около 40 грама.А за захарта - абсолютно си права, необходими са 3 суп л захар бяла , а аз слагам кафява - 5 суп л, сега ще го поправя, благодаря ти за осторожността.Винаги има разлики в партидите сол и захар, затова и аз действам с приблизителни дози, а опитването му е майката.... Аз правя тези гъби от години и през цялата година, но понеже вече си знам наизуст пропорциите, не съм погледнала тук....За мащерката затова е 3-5 с л - на кой както му харесва, аз обичам с повече подправки.
      Дано не късно за теб да поправиш нещата.

      Изтриване
  11. Много се радвам,че ми отговори.Аз си донаместих всичко ,добавих вода и после пак оцет докато стана на мой вкус.Грешката си е моя ,аз винаги пробвам на вкус -сега всичко без да се замисля.Но и самите гъби си пускат вода.Всеки има различен вкус и аз се извинявам,ако съм те обидила.Не трябваол чак цялат рецепта да коригираш -аз нямах кафява захар,имам хималайска сол ,но солжих обикновенна.Щом я правиш от години съм сигурна ,че е д0обра рецепта.Аз за пръв път мариновам гъби.Благодаря за хубават идея.

    ОтговорИзтриване
  12. Благодаря за чудесната рецепта, Мария. Направих половин доза миналата седмица и ги изядохме за 3 дни. Сега ще правя пак :).
    Чета и препрочитам статии от блога ти с голямо удоволствие. Аз също много обичам да пътешествам и храната ми прави голямо впечатление. Затова темите от блога ти много ми допадат :)
    Благодаря, че споделяш цветните си преживявания с нас:) и поздравления за добрия вкус, чувството за хумор и чудесния стил,
    Ралица

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Много ми стоплихте душата с вашият коментар, Ралица! Благодаря ви!

      Изтриване
    2. Много ми стоплихте душата с вашият коментар, Ралица! Благодаря ви!

      Изтриване
  13. Напоследък цялото семейство ядем гъби и ги обожаваме! Почти на всяка рецепта намират приложение! Браво за тази кулинарна рецепта! Поздрави,

    ОтговорИзтриване
  14. Може ли буркана да се затвори и да се свари за 5 минути. Така ще имаме и за у мазето

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Може и да е възможно, но не съм го правила и не мога дам съвет!

      Изтриване